Wau na závěr článku je hezká fotogalerie
To příznivci vozidel z AZNP Mladá Boleslav budou v sedmém nebi. Určitě se jich dost najde co utratí dokonce pořizovací cenu třetiny baráku za tento "skvost". Prvotní problém nastává v montáži motoru TDI do modelu Octavia. (fobku jsem zatím neřídil) Kdo je odvážlivec či amatérský kaskadér a v Oktávce jel, tak dobře ví že Oktávka (I. fest a částečně i II.) je snaha o postavení "velkého" auta na dětském podvozku. Bohužel soudruzi od koncernu ty auta pořád nějak resp už zas neumí. Tak jim asi ušlo že na Touaregu padá PN (dimenzace náprav - učivo 5 ročníku vysoké, pochopil jsem to i já a to je co říct) . Oktávce sice PN už pro změnu nepadá ( i Passat B6 závidí njn) nicméně je zas ohromně nevyvážená . Český motoristický novinář v testu bohužel nikdy procenta hmotnosti připadající na PN a ZN neuvede, tak čtenáři pokud neumí obstojně německy nebo rusky nevědí. A nejlepší perlička na závěr, přidáme malinký rozvor, nyní za stálého míchání můžeme vylévat do záchoda. Proto miluju ten pocit, když mě její majitel, zas nějaké přiteplnené děcko v bílých tepláčkách a motorkářské bundě a kohoutem vyzve. To se vždycky s přítelkyní tak nasmějem
To individuum musí přes své okýnko z tabulového skla cosik gestikulovat, velká kára, sporťák či dokonce motorka protivníka ho bohužel strašně dráždí. Bije se ve svá rachitická prsa se slovy Im king of the road. Ale už aspoň vím proč je mají zatemněné od A sloupku, aby nebylo vidět jaké jsou sráče s primitivními pysky a palubkama z PET lahvoviny. Pak blikne zelená, a ty nízkoprofilové plastové Matadadorky (v lepším případě fakt dlouhovydržící Continentaly) na 19 palcových kolech se začnou protáčet. Drolí se ty jedovaté benzeny a na cestě jsou čáry jak po nájezdu sprejerů. Nesmíme zapomenout na záď, elegantně zamaskovanou v černém dýmu. Ten černý dým je aby ztížil pronásledování nepříteli. Uvnitř se zatím děje adrenalinová zážitek, stroj se otřásá a posádka se musí cítit jak v ponorce U9 když dostává zásah torpédem. Místo sirény trhá ušní bubínky, ten ďábelský 130 tdi . To 130 nejsou statní plnokrevní koníci, ani pokroucení kilowatti, ale decibely !!! Jako konstrukčně to sice pravda tak hrozný motor není, musíme uznat. Bohužel zde zase, zas a znova narážíme na fakt, že kucí z vývojového místo aby projížděli své produkty, projíždí v pracovní době leda tak sociální pracovnice. Samozřejmě že za firemní prachy určené na vývoj, tak na ně myslete až budete platit svůj stroj od VW. Ale zachovejme dekorum, plácejme se po zádech a říkejme a pišme do testů, že stojí tolik, protože je tak dobrý. No takže se nějak zapomělo na tlumící materály. Pod kapotou je teňoulinká deka, nic víc nic míň. Ke všemu špatně tvarovaná, boky nic, zadek nic. Nevadí, využijeme tedy tabulové sklo s černým igelitem a jeho maskovací vlastnosti v předních dveřích a do uší nasadíme sluchátka ala Otík vesničko má středisková. To už se nemůžu dívat a pustím brzdu a lehce přišlápnu. Stačí do třetiny, max půlky, jinak by hrozilo že Oktávka přijde o svůj jinak krásně prostorný kufr (njn má větší). Poťukávám si prsty o loketní opěrku, koukám a koukám na otáčkoměr, vždy vyšplhá do půlky pak zase klesne, přeřazení však necítím. Občas je třeba stisknout páčku stěračů, ty aspoň na chvíli do filmu na skle vyřízly ostrou stopu a smetly saze. Tak to jde až do nějakých cca 180 - 200 km/h. Nyní se naplno projeví um stavby soudruhů z AZNP. Auto zametá v pruhu půl metru sem, půl metru tam. Majitel celý vyplašený má co dělat aby ho udržel v přímém směru. Možná tomu ještě dopomáhají aerodynamické defektory od Milotecu (!!! neviděly aerodynamický tunel !!!). Tato situace je poněkud nebezpečná a řidič začíná panikařit. Otáčkoměr v červeném při zařazeném nejvyšším stupni mu navíc nepřidá. Bohužel páčka katapultu jak ve stíhačce zde není, byť zapotřebí by byla zde možná víc. Proto decentně problinku dálkovýma. Jako hele, pokud je to všecko, tak se svým autem co stálo třetinu toho tvého, bych rád konečně tvůj cirkus předjel. Nic. Ještě jednou, zas nic. O tak chlapec se zlobí. Nevadí, tak se tzv podíváme co má v kufru. V tom ticho uvnitř automobilu přeruší zvuková kulisa přítelkyně protože scénu dívání se do kufru nemá ráda, tak dělá, eeeen duc, eeeeen duc což mi vadí. Z blízka pozoruju jeho zadní křídlo uctyhodných rozměrů, přemýšlím z čeho je asi vyrobeno. Teď s přicházejícími vánocemi mi to připomíná plechy na pečení. To si poklepu na čelo a říkám, neboj, žádné eeeen duc, on už půjde. A skutečně, bez blinkru šup kouřová clona se stáčí napravo. Za chvíli bude tedy třeba přišlápnout plyn do 3/4 a ukázat co se myslí pod pojmem akcelerace. Čtverka krásně táhne, otáčkoměr se dostává do půlky. Nyní předjedeme s minimálním boční rozestupem a pozorujeme jak aerodynamika míjejích se vozidel se stabilní Oktávkou krásně zacvičí. Pro nevěřící navrhuju udělat si aspoň počítačovou simulaci, např v programu Fluent. Chlapci z tdi zamáváme, stejně se už příště asi neuvidíme, neboť své auto s velkou pravděpodobností frajersky zaparkuje na svodila, nebo dokonce fešácky navine na strom, v horším případě přibere někoho z okolí. Z potápějící se ponorky bohužel nepochopil, že při rychlosti nad 200 je třeba mít před sebou vždy cca 400 - 500m absolutně prázdno v obou směrech. Když není, tak nevadí, silnice přece patří i Olcitům a Aviím. Spomalíme tedy na rychlost jim blízkou a vzpomeneme na své řidičské začátky (s ruskými vozy - AZNP jsme ani za totáče nepotřebovali) . To však v zrcátku vidíme přibližující se Oktávku tdi. Ta se tedy aspoň vyřádí na nebohém Olcitu (jak se cítí lidi v něm ho nezajímá) a předjede ho s rozdílem minimálně 100km/h. Že často na úkor protijedoucích už je jasné. Občas se ale v protisměru ale objeví kamion, to se pozdraví Oktávka světelnou rampou , ale dál....
Jinak to O II. tdi RS je pěkně vyžrané!!!!! BMW ( i Alfa) projíždí zatáčky jak kočka. Kuwa celé VW je vyžrané. A8 samý hliník a váží jak S-klassa. Touareg skoro 3 tuny. Tady to musí pomaličku, jinak to kvílí a sude se ven. Na rovinkách pravda lepší jj, ale taky nic moc. To není zdařilá kombinace, motor + auto + podvozek netvoří harmonický celek a ve výsledku to pozná i začátečník. Benziňák je výrazně lepší po všech stánkách, akustika i jízdní vlastnosti. (pozn všiměte si fotky – zevnitř kapoty benzín nemá deku, mohl by být tišší, ale nechcooou!!! ) Rozdíl spotřeb přitom markantní není. Z nabízených dvou bych tedy volil jej. Sice auto předražené a pořád nanic, ale pořád lepší než to TDI. Nafta přece patří opravdovým králům silnic - to jsou jízdní soupravy, rozuměj kamiony. Popřípadě off-roadům typu LC 100 či Patrol. Normální osobáky jsou přece na BENZÍÍÍÍÍÍN . I když u VW grup je možné vidět ledacos že. Dále doporučuju zkusit na zamčené O II zabrat dvěma prsty za světlomety – kývou se , přední i zadní. Nebo za vrtuli větráku, parádní výkyv! Či najít si v knížce povolenou spotřebu oleje, taky sílaaaa. PS: neví pls někdo, proč destičky u O II nedosedají na kotouč kolmo, ale zřetelně zešikma? Ani dealer co je vedle v ulici bohužel nevěděl.