0
zpět
 

diskuze k tématu: Momenty a výkony - máte v tom jasno?

kategorie zařazení tématu:
nepřihlášený uživatel
počet příspěvků-
datum registrace-
Středa 18.06.2008 00:10, edmund
Jsem vzdělaný, vše znám dokonale, můj favouš má sto koní, jsem ho pěkně načipoval a sám a je to hotový letadlo.
reagovat
nepřihlášený uživatel
počet příspěvků-
datum registrace-
Středa 18.06.2008 05:13, Křivka
Jsem osel, neznám nic, umím jenom nosit náklady, tahat bryčku a blbě kydat ale vím, žeTDi a HTP jsou nejlepší!
reagovat
nepřihlášený uživatel
počet příspěvků-
datum registrace-
Středa 18.06.2008 07:46, RE: Křivka
anonym napsal:
Jsem osel, neznám nic, umím jenom nosit náklady, tahat bryčku a blbě kydat ale vím, žeTDi a HTP jsou nejlepší!
a táhnou voba vocpodu?
reagovat
nepřihlášený uživatel
počet příspěvků-
datum registrace-
Středa 18.06.2008 08:13, RE: Křivka
anonym napsal:
a táhnou voba vocpodu?
jen v případě že jsou na hlínách!
reagovat
nepřihlášený uživatel
počet příspěvků-
datum registrace-
Středa 18.06.2008 08:14, Tycoon
Tohle by měli číst všichni rádoby odborníci, kteří se u každého dieselového motoru rozplývají nad jeho "obrovským" točivým momentem už při "neuvěřitelně" nízkých otáčkách.
reagovat
nepřihlášený uživatel
počet příspěvků-
datum registrace-
Středa 18.06.2008 08:19, tdi
Jo to moje tdi fakt táhne neskutečně vodspodu, naměřil jsem přetížení 1g!
reagovat
nepřihlášený uživatel
počet příspěvků-
datum registrace-
Středa 18.06.2008 08:43, Normy
Bylo by také přínosné pohovořit o různých normách pro měření výkonu (např. SAE vs. DIN), kdy se u japonských a amerických vozů používala (pužívá?) norma SAE, dle které je výkon asi o 101% vyšší než dle německé DIN a dobře to pak vypadá..
reagovat
nepřihlášený uživatel
počet příspěvků-
datum registrace-
Středa 18.06.2008 08:49, Hm
Pěkný článek, pan Stýblo mě zatím nezklamal. Možná by ty jízdní odpory stály za širší zmínku, tak například, ke zvýšení rychlosti o 25% je potřeba dodávaný výkon od motoru zhruba zdvojnásobit.
reagovat
nepřihlášený uživatel
počet příspěvků-
datum registrace-
Středa 18.06.2008 09:29, RE: edmund
anonym napsal:
Jsem vzdělaný, vše znám dokonale, můj favouš má sto koní, jsem ho pěkně načipoval a sám a je to hotový letadlo.
Hošo, Edmundovi stojí na parkovišti opravdu HTP, no ale taky více než 200 koňový Mercedes. Ale nemám potřebu to někomu tlačit do kedlubny a hlavně vím, do čeho si sednu na třeba 10km postrk.
reagovat
nepřihlášený uživatel
počet příspěvků-
datum registrace-
Středa 18.06.2008 09:37, bezva
Dobrý, ale obávám se, že stejně se řidiči dělí na naftu a benzín a hotovo. Křivky apod jsou buďto pro fajnšmekry, nebo pro hospodský kecy. Z většiny aut je totiž na první pohled patrno, jak by se asi měli chovat a zbytek je na zkoušce.
reagovat
nepřihlášený uživatel
počet příspěvků-
datum registrace-
Středa 18.06.2008 09:53, Výkon vs moment
Chtěl bych upozornit čtenáře, že není pravda to co pan Stýblo píše o vztahu výkonu a momentu. Pan Stýblo v první části článku píše že výkon i moment jsou pevně svázané veličiny, které lze vzájemně přepočítávat. To bohužel nemůžeme udělat. Celá problematika je velmi složitá a pro přiblížení formou článku nebo mého příspěvku je třeba přistoupit k velkým zjednodušením. Výkon a moment mají rozdílný průběh a nejsou spolu pevně svázány v závislosti na otáčkách a proto také od výrobce uvidíme graf ve kterém jsou dvě křivky - momentová a výkonostní. Pokud by to tak nebylo stačila by jediná křivka a nebo dvě křivky se zcela stejným průběhem pouze od sebe více či méně vzdálené. A teď k tomu co dělá s autem výkon a moment. Předesílám, že teď půjde o velmi velké zjednodušení. Výkon je práce odevzdaná za čas, a proto nám ukazuje jak je auto schopné v čase odevzdat práci a protože práce je síla působící určitou rychlostí na těleso dá se představit tak, že výkon nám ukazuje jakou silou při určité rychlosti působí na auto vztaženou k jednotce času. Tedy jak dokáže auto zrychlit v časovém úseku. Výkon tedy říká jak auto bude zrychlovat. Naproti tomu kroutící moment je síla působící na páce. Zase to hodně zjednoduším - kroutící moment dělá to, že auto táhne. Pokud pojedete s autem, které má velký kroutící moment, tak při jízdě do kopce auto pořád potáhne a nemusíte podřazovat. Typicky diesel má většinou větší kr. moment než benzinové auto a jízda s ním (po dálnici táhlé stoupání) nevyžaduje tak časté řazení. Pokud bychom tedy udělali vysokootáčkový (benzinový) motor s velkým výkonem a malinkým kroutícím momentem, pojede auto s ním velmi dynamicky (bude umět pěkně zrychlovat) ale budeme muset často řadit při stoupáních atd. Na druhou stranu pokud bychom sestrojili motor s velikým kroutícím moment a malinký výkonem, tak motor nebude umět zrychlovat, ale jak se rozjedete, tak pojedete bez ohledu na stoupání. Ve skutečnosti se nedá vyrobit motor bez kroutícího momentu nebo bez výkonu a jen s kroutícím momentem. Takže v provozu budou vždy auta s převahou výkonu (benzíny bez turba) a převahou momentu (diesel s turbem a nové benzínové motory s turbem či biturbem již mají průběhy charakteristik podobné dieselů). Pokud tedy bude někdo preferovat dynamickou jízdu - časté zrychlování - je pro něj benzonový motor (i širší využití otáček motoru hovoří pro benzin). U dieselových motorů je nižší využití otáček motoru a nižší výkon motoru (porovnatelného objemu - ale jsou vyjímky) kompenzovám větším kroutícím momentem - motor táhne.U dieselu je také výhodou vyšší účinnost motoru než u benzinového motoru (nižší spotřeba).
Zdravím všechny auto příznivce
Petr Krejcik
reagovat
nepřihlášený uživatel
počet příspěvků-
datum registrace-
Středa 18.06.2008 10:18, RE: Výkon vs moment
anonym napsal:
Chtěl bych upozornit čtenáře, že není pravda to co pan Stýblo píše o vztahu výkonu a momentu. Pan Stýblo v první části článku píše že výkon i moment jsou pevně svázané veličiny, které lze vzájemně přepočítávat. To bohužel nemůžeme udělat. Celá problematika je velmi složitá a pro přiblížení formou článku nebo mého příspěvku je třeba přistoupit k velkým zjednodušením. Výkon a moment mají rozdílný průběh a nejsou spolu pevně svázány v závislosti na otáčkách a proto také od výrobce uvidíme graf ve k...
Pěkná cipovina.

Iáááá

Osel

PS: Jakej krouťák má Osel? A včil mudruj!
reagovat
nepřihlášený uživatel
počet příspěvků-
datum registrace-
Středa 18.06.2008 10:21, RE: Výkon vs moment
anonym napsal:
Chtěl bych upozornit čtenáře, že není pravda to co pan Stýblo píše o vztahu výkonu a momentu. Pan Stýblo v první části článku píše že výkon i moment jsou pevně svázané veličiny, které lze vzájemně přepočítávat. To bohužel nemůžeme udělat. Celá problematika je velmi složitá a pro přiblížení formou článku nebo mého příspěvku je třeba přistoupit k velkým zjednodušením. Výkon a moment mají rozdílný průběh a nejsou spolu pevně svázány v závislosti na otáčkách a proto také od výrobce uvidíme graf ve k...
samozřejmě, že se výkon a moment DAJÍ vzájemně přepočítávat, pokud máme k dispozici průběh v celém spektru otáček. Doporučuji zopáknout fyziku druhého stupně ZŠ a jako domácí cvičení si to zkusit s grafem v excelu.

Spíše by mne zajímalo něco jiného. To, že v daný okamžik má motor velký krouťák je jedna věc, ale jak ochotně půjde v ten okamžik (řekněme při nějaké malé zátěži) do vyšších otáček je věc druhá. Dá se tohle (ochota vytáčet se) nějak měřit kromě obligátních hodnot zrychlení z 0-100, porovnaných by voko s průběhem výkonu? Tohle je mimochodem v příspěvku Petra Krejčíka taky popletené.

Taky je tu převodovka (dlouhá, krátká) a stálý převod - to si Petr Krejčík taky trochu neuvědomil, že motor s megakrouťákem může za určitých okolností taky v kopcích nestíhat.
reagovat
nepřihlášený uživatel
počet příspěvků-
datum registrace-
Středa 18.06.2008 10:38, RE: Výkon vs moment
anonym napsal:
Chtěl bych upozornit čtenáře, že není pravda to co pan Stýblo píše o vztahu výkonu a momentu. Pan Stýblo v první části článku píše že výkon i moment jsou pevně svázané veličiny, které lze vzájemně přepočítávat. To bohužel nemůžeme udělat. Celá problematika je velmi složitá a pro přiblížení formou článku nebo mého příspěvku je třeba přistoupit k velkým zjednodušením. Výkon a moment mají rozdílný průběh a nejsou spolu pevně svázány v závislosti na otáčkách a proto také od výrobce uvidíme graf ve k...
Docela blabol.
VYKON = prace / cas
nebo VYKON = kroutici_moment * uhlova_rychlost
z cehoz vyplyva, ze vykon dopoctu z krivky krouticiho momentu a znalosti uhlove rychlosti motoru v danem bode!
Zrychleni v danem spektru otacek se urci podle velikosti krouticiho_momentu a JEHO ZMENY v danem spektru. Pokud je krivka krouticiho_momentu spicata (=ma ostry vrchol s velkou hodnotou) motor ma dobry zatah pri otackach odpovidajici spicce. Zrychleni vsak bude spatne.

Benzinove motory maji maly kroutici moment ale zase vyuzivaji vetsiho spektra otacek a tim padem na lehci prevodovy stupen muhou jet delsi dobu z cehoz vyplyva lepsi hodnota zrychleni.
reagovat
nepřihlášený uživatel
počet příspěvků-
datum registrace-
Středa 18.06.2008 11:00,
vždycky mě to pobaví, nemůžu si pomoct..... vocpodu
reagovat
nepřihlášený uživatel
počet příspěvků-
datum registrace-
Středa 18.06.2008 11:09, RE: Výkon vs moment
anonym napsal:
Chtěl bych upozornit čtenáře, že není pravda to co pan Stýblo píše o vztahu výkonu a momentu. Pan Stýblo v první části článku píše že výkon i moment jsou pevně svázané veličiny, které lze vzájemně přepočítávat. To bohužel nemůžeme udělat. Celá problematika je velmi složitá a pro přiblížení formou článku nebo mého příspěvku je třeba přistoupit k velkým zjednodušením. Výkon a moment mají rozdílný průběh a nejsou spolu pevně svázány v závislosti na otáčkách a proto také od výrobce uvidíme graf ve k...
Ne to ani nemusím reagovat, všechno podstatné je napsané hned pod příspěvkem. člověče tos vymyslel sám nebo vyčet od někoho "erudovanýho"? Mimo to, schopnost a údernost zrychlení má právě na "svědomí" kroutící moment, respektive v automobilismu se tomu říká točivý moment. Výkon motoru nedokážu rozumně transformovat do hmatatelných projevů. Je to pro mě čistě výpočtová veličina. Myslím, že výborné je srovnat dva stejně výkonné motory - motor z auta 100 kW a cca 180-200 Nm a z motorky 100kW 100 Nm a je vidět, že výkon není to správnou jednotkou k porovnání pružnosti a síly motoru.
reagovat
nepřihlášený uživatel
počet příspěvků-
datum registrace-
Středa 18.06.2008 11:43, RE: Výkon vs moment
David V napsal:
Ne to ani nemusím reagovat, všechno podstatné je napsané hned pod příspěvkem. člověče tos vymyslel sám nebo vyčet od někoho "erudovanýho"? Mimo to, schopnost a údernost zrychlení má právě na "svědomí" kroutící moment, respektive v automobilismu se tomu říká točivý moment. Výkon motoru nedokážu rozumně transformovat do hmatatelných projevů. Je to pro mě čistě výpočtová veličina. Myslím, že výborné je srovnat dva stejně výkonné motory - motor z auta 100 kW a cca 180-200 Nm a z motorky 100kW 100 N...
V souvislosti s krouticím momentem tady jaksi nikdo neuvažuje vliv převodovky a poloměru kola na výslednou zrychlující sílu. Myslím, že z tohoto pohledu je samotná velikost krouticího momentu motoru celkem nezajímavá - záleží skutečně spíš na jejím průběhu v závislosti na otáčkách (to samé by se ovšem dalo říct o výkonu). Od článku jsem čekal trochu víc.

Jinak pro příznivce grafů - na následující adrese jsou ke stažení charakteristiky mnoha různých motorů:

http://www.rri.se/index.php?DN=29&List=A-B
reagovat
nepřihlášený uživatel
počet příspěvků-
datum registrace-
Středa 18.06.2008 11:54, RE: Výkon vs moment
anonym napsal:
V souvislosti s krouticím momentem tady jaksi nikdo neuvažuje vliv převodovky a poloměru kola na výslednou zrychlující sílu. Myslím, že z tohoto pohledu je samotná velikost krouticího momentu motoru celkem nezajímavá - záleží skutečně spíš na jejím průběhu v závislosti na otáčkách (to samé by se ovšem dalo říct o výkonu). Od článku jsem čekal trochu víc.

Jinak pro příznivce grafů - na následující adrese jsou ke stažení charakteristiky mnoha různých motorů:

http://www.rri.se/index.php?DN=29&List=A-B
Jo, to je fakt, já mám třeba v autě dlouhou almaru, takže odpich nic moc, zato na dálnici ve 130-ce něco lehce přes 3000 rpm. S pružným motorem od 1500 do 5500 a dlouhou almarou nemusím často řadit. A to mám benzínový nepřeplňovaný motor. Jeho charakteristika mi vyhovuje.
reagovat
nepřihlášený uživatel
počet příspěvků-
datum registrace-
Středa 18.06.2008 11:54, RE: Výkon vs moment
anonym napsal:
V souvislosti s krouticím momentem tady jaksi nikdo neuvažuje vliv převodovky a poloměru kola na výslednou zrychlující sílu. Myslím, že z tohoto pohledu je samotná velikost krouticího momentu motoru celkem nezajímavá - záleží skutečně spíš na jejím průběhu v závislosti na otáčkách (to samé by se ovšem dalo říct o výkonu). Od článku jsem čekal trochu víc.

Jinak pro příznivce grafů - na následující adrese jsou ke stažení charakteristiky mnoha různých motorů:

http://www.rri.se/index.php?DN=29&List=A-B
Nejsou tam diesely?
reagovat
nepřihlášený uživatel
počet příspěvků-
datum registrace-
Středa 18.06.2008 12:06, Drsoň
K tomu krouťáku a výkonu !
Důležitý je skoro a pouze KROUŤÁK, proč ? Namontujte dejme tomu do velké limuzímy motor z Tatry 815 - 230kW (http://www.ason.cz/motory.php) a uvidíte, motor má sice tunu ale pojedete jak raketa, páč krouťák je 1150 Nm ! Naopak narvěte motor z osobáku o stejné kilovatáži do Tatry a možná se bez nákladu rozjedete na jedničku, páč máte malý krouťák a taky malej "GD KVADRÁT " MOTORU !!!! (SÍLA SETRVAČNOSTI)
reagovat
  1 2 3 ... 5


aktualizovat
toto téma sledujete

přestat sledovat toto téma




Copyright © EBM system k.s., 2005 – 2024, všechna práva vyhrazena.