0
zpět
 

diskuze k tématu: Ford Focus C-max nebo VW Touran - který vybrat?

kategorie zařazení tématu: poradna, jaké auto koupit, jaký typ motoru vybrat, servisní náklady, technické dotazy, německá vozidla, americká vozidla
nepřihlášený uživatel
počet příspěvků-
datum registrace-
Čtvrtek 14.08.2008 15:55, RE: Prostornost
anonym napsal:
asi jsi nějaká přerostlá obluda. Vozím vzadu 3 děti v sedačkách a bez problémů. Když vezu normální - dospělé lidi, ještě si nikdo nestěžoval na nedostatek prostoru. Navíc má Touran 3 samostatná sedadla, která můžeš posunovat, vyjímat atd. V C-Maxu jen posouvat "středozadu" a "předoboku". C-Max je uvnitř poněkud stísněný, naopak Touran příjemně vzdušný. Ale samozřejmě, na Sharana to nemá!
Jo a Sharan nemá na Espace a Espace nemá na Voyager a Voyager nemá na autobus.
reagovat
nepřihlášený uživatel
počet příspěvků-
datum registrace-
Čtvrtek 14.08.2008 16:18, RE: Shrnutí
anonym napsal:
dělám v oboru, ale o poruchovosti PD fakt nevím. Vím o problematické spolupráci vstřikování PD a filtrů pevných částic.

Hlučnost - když jsme srovnávali hlučnost Touranu 2,0TDI a C-Maxe 1,8TDCI 85 kW, tak obě auta jsou si rovny. Chrapot má každé trochu jiný, nicméně vnější i vnitřní hluk byl na stejné úrovni.

Když dnes čtu v testech, jak koncernové motory vyluzují nadprůměrný hluk, tak si fakt připadám, že autoři různých článků píší něco, co bylo nějak uměle vsugerováno veřejnosti. Znám hodně ...
Teda dělat v oboru a přitom jako argument použít porovnání dvou stejně zastaralých motorů TDi a TDCi ... A ještě k tomu připojit teze o vsugerovávání veřejnosti.... Příště porovnejte TDi a třeba ten 1.6 HDi a PAK můžete komentovat, protože TAM je opravdu velký rozdíl. Tak prosím nevrugerovávejte veřejnosti své domněnky a zkuste pochopit, že TDi pumpe-düse opravdu KONČI!!! Sám koncern Lidové auto to před lety uznal a veřejně vyhlásil. Že i dnes najdou tak žhavé zastánce je k nevíře, ale pokud opravdu raději kazetu, než CD, je to jen vaše věc.
Ano Ford při vývoji naftáků trochu zaspal, proto skočil po (spolupráci) motorech PSA, kteří naopak hned při rozjezdu common rail hodně investoval a zjevně se mu to vrátilo, ty motory jsou dost nadprůměrný, ostatně proto je najdete v Jaguárech, Land Roverech, Mazdách, Volvech a samozřejmě Fordech. TDi čerpadlo-tryska skončilo - zapomeňte. Martin
reagovat
nepřihlášený uživatel
počet příspěvků-
datum registrace-
Čtvrtek 14.08.2008 16:23, RE: magoři
anonym napsal:
válka VWistů a Fordistů!!!

pro někoho je lepší motor TDI, pro někoho TDCI! atd, atd, atd........

rada pro kupce:

KUP SI CO CHCEŠ, CO SE TI LÍBÍ, JAKÁ BARVA JE LEPŠÍ, HLAVNĚ U OJETINY POSUZUJ CELKOVÝ STAV, A NE ZNAČKU AUTA

A

PŘÍŠTĚ SE NEPTEJ NA TAKOVÉ BLBOSTI!!!!!
Plácáš! Motory se daj srovnat docela objektivě a TDi zcela objektivně končí - konečně se už nebude vyrábět, je to motor původně z nákladních aut a je na limitu možností. Bonusem je nepříjemně hlasitý projev motoru. Krom motoru má celkem objektivně tenhle Ford proti tomuhle VW i lepší podvozek a řízení. Tvar palubky, barvy design - to je subjektivní, tam ať si každej vybere co se mu líbí.
Vybírat podle značky je samozřejmě blbost, tady se porovnávají dva konkrétní modely, a mezi těmi rozdíly jsou a docela velký. I průměrnej řidič to po pár kilometrech pozná.
reagovat
nepřihlášený uživatel
počet příspěvků-
datum registrace-
Čtvrtek 14.08.2008 23:04, RE: Shrnutí
anonym napsal:
Teda dělat v oboru a přitom jako argument použít porovnání dvou stejně zastaralých motorů TDi a TDCi ... A ještě k tomu připojit teze o vsugerovávání veřejnosti.... Příště porovnejte TDi a třeba ten 1.6 HDi a PAK můžete komentovat, protože TAM je opravdu velký rozdíl. Tak prosím nevrugerovávejte veřejnosti své domněnky a zkuste pochopit, že TDi pumpe-düse opravdu KONČI!!! Sám koncern Lidové auto to před lety uznal a veřejně vyhlásil. Že i dnes najdou tak žhavé zastánce je k nevíře, ale pokud opr...
Takže! už naposledy pro všechny zaostalé, zaujaté či jinak postižené jedince - jediným opravdovým a pravdivým! důvodem proč TDI PD motory končí je jejich výrobní nákladnost při plnění přísných emisních limitů EU, všechny ostatní báchorky jsou jenom novinářské výmysly, kterých se v česku chytlo tupé stádo a neustále je omílají dokola, v Německu je většinou tahle skutečnost naprosto jasná .To že mají tyhle motory v dané kubatuře nejlepší zátah, pružnost, spotřebu a spolehlivost je prostě fakt a nedokazují to pouze měření a testy renomovaných médií, ale i každodení konfrontace s nemajiteli TDI PD, které to přivádí často i k zuřivosti, proto i ten neustálý flašinet o hlučnosti a zastaralosti. Technologie PD je souběžná technologie s CR a VW na ní vsadil velmi dobře, EU ovšem všechno posrala (2.0 TDI PD 150 KW by už byl na světě....). Jinak např. motory TDCi anebo HDI prostě nejsou pro TDI PD na highwayi soupeř (všechno osobní skušenost)......a tak to prostě je a ne jinak.....tak pravil klasik.....
reagovat
nepřihlášený uživatel
počet příspěvků-
datum registrace-
Čtvrtek 14.08.2008 23:41, RE: magoři
anonym napsal:
Plácáš! Motory se daj srovnat docela objektivě a TDi zcela objektivně končí - konečně se už nebude vyrábět, je to motor původně z nákladních aut a je na limitu možností. Bonusem je nepříjemně hlasitý projev motoru. Krom motoru má celkem objektivně tenhle Ford proti tomuhle VW i lepší podvozek a řízení. Tvar palubky, barvy design - to je subjektivní, tam ať si každej vybere co se mu líbí.
Vybírat podle značky je samozřejmě blbost, tady se porovnávají dva konkrétní modely, a mezi těmi rozdíly jsou...
TDI končí.. Co se tady vše nedozvíme za bludy? TDI CR úspešně nastupuje, TDI PD je stále v nabídce pro Touran, Transporter, Golf, Octavii, Fabii, atd.. TDI PD svým způsobem končí velice zjednodušeně kvůli tomu, že počet vstřiků během 1 cyklu je omezený na tuším 3. Rychleji už čerpadla nezvládnou dávkovat. Systém CR využívá natlakovanou společnou vstřikovací lištu a piezoventily u trysek dokážou dát více předvstřiků a dokonce i dovstřik po hlavním opět během cyklu. To, že PD používá co tryska to čerpadlo ještě neznamená že je něco zastaralého, má to dokonce své výhody ve větším tlaku a tím vyšší účinnosti. Jak tady někdo řekl hlavní důvod je v emisích a je to pravda, dávkování paliva systému CR dokáže naftu důkladněji spálit. Sám jezdím s C22O CDI, motory TDCI a HDI neznám a nehodnotím - dodávám pro ty chytráky kteří napadají motory od VW aniž by s autem od VW jezdili. Hlučnost motoru? I Mercedes-Benz C220 CDI je hlučnější než benzínový motor např. ve Octavii 1,8 TSI, to je všem doufám jasné. Subjektivně je vnitřní hlučnost podobná jako např. VW Passat 2.0 TDI CR. Berte to jako fakt a názor, bez diskuze.
reagovat
nepřihlášený uživatel
počet příspěvků-
datum registrace-
Pátek 15.08.2008 08:56, RE: TDi
anonym napsal:
TDI končí.. Co se tady vše nedozvíme za bludy? TDI CR úspešně nastupuje, TDI PD je stále v nabídce pro Touran, Transporter, Golf, Octavii, Fabii, atd.. TDI PD svým způsobem končí velice zjednodušeně kvůli tomu, že počet vstřiků během 1 cyklu je omezený na tuším 3. Rychleji už čerpadla nezvládnou dávkovat. Systém CR využívá natlakovanou společnou vstřikovací lištu a piezoventily u trysek dokážou dát více předvstřiků a dokonce i dovstřik po hlavním opět během cyklu. To, že PD používá co tryska to ...
TDi končí! Mluvíme o TDi čerpadlo tryska. TDi CR je úplně normální common rail jaký najdete od Alfy přes Mercedes až po levné korejské vozy Kia či Daewo (Chevrolet). To že "úspěšně" nastupuje TDi C - common R - rail, je právě ono. U konkurence úspěšně nastoupil před deseti lety, u té levné před pěti.
Trochu nechápu vaši obhajobu TDi pumpe-düse, samotné vedení koncernu Lidové auto se s ukončením výroby nijak netají. Je to tak 3 roky, co oficiálně ukončili vývoj a dnes pomalu končí i výroba. To s: "Slepou cestou vývoje", je opravdu z oficiálního prohlášení vedení VW. Jako novinka byl přepracovaný motor z nákladních vozů TDi PD docela bomba, to ale bylo před 15ti? lety, technika se vyvíjí docela rychle, dnes jejich nevýhody převažují nad klady - PROTO i volkswagen přešel (pomalu přechází) na systém kteří používají již všichni ostatní (včetně toho Daewo), protože momentálně nic lepšího není.
Mercedes je sice prémiová značka, ale jeho (některé) motory nejsou až tak mimořádné jak by měly být. Ohledně hlučnosti je asi nejlepší vyhledat vcelku precizní měření třeba v největším německé automagazínu Auto moto sport. Rozdíl při chodu čerpadlo tryska a common rail je docela zásadní. To se týká i tlaků které se dnes používají, tam kde TDi PD chroptí z posledních sil (práce s extrémními tlaky v kombinaci s minirozměry v čerpadle přináší krom oné vyšší hlučnosti bohužel i problémy s poruchovostí a vcelku nákladnými opravami) common rail zíve nudou a připravuje se na příští generaci s tlaky ještě o pár set barů vyššími.
Chcete-li chválit TDi ještě před deseti lety, je to na místě, dnes už NE, na trhu je obrovské množství lepších motorů různých značek.
Motory TDCi a HDi jsou totéž. Ford totiž bere (většinu) naftových motorů od PSA PeugeotCitroën a to i pro své prémiové značky jako je Jaguar, Volvo či Range Rover. Právě motory HDi jsou v současnosti asi nejkultivovanější či nejpohodovější z celosvětové produkce (nejlepší asi BMW - jeho dvakrát přeplňované dvou a třílitry).
Právě pomalý přechod na common rail (když už je jasné že TDi PD skončilo) bych koncernu Lidové auto vytýkal. To že v Touranu Golfu či Superbu o kterých se sám zmiňujete je stále pumpe-düse je ostudné, neb i v Chevroletu Aveo a podobných autech najdete modernější common rail.
reagovat
nepřihlášený uživatel
počet příspěvků-
datum registrace-
Pátek 15.08.2008 09:15, RE: Větší tlaky TDi
anonym napsal:
TDI končí.. Co se tady vše nedozvíme za bludy? TDI CR úspešně nastupuje, TDI PD je stále v nabídce pro Touran, Transporter, Golf, Octavii, Fabii, atd.. TDI PD svým způsobem končí velice zjednodušeně kvůli tomu, že počet vstřiků během 1 cyklu je omezený na tuším 3. Rychleji už čerpadla nezvládnou dávkovat. Systém CR využívá natlakovanou společnou vstřikovací lištu a piezoventily u trysek dokážou dát více předvstřiků a dokonce i dovstřik po hlavním opět během cyklu. To, že PD používá co tryska to ...
S většími tlaky TDi PD jste si to popletl. Právě s vysokými tlaky narazil systém čerpadlo tryska na své limity. A ano jedním z vedlejších efektů je i neplnění emisních limitů. Je to opravdu tak jak koncern VW sám přiznal, systém pumpe-düse je na limitu schopností,. Kombinace práce s velmi vysokými tlaky a titěrnými rozměry systému PD přináší problémy poruchy neplnění emisních limitů. Ani teoreticky již další vývoj není možný. Na stejný výkon musí PD vyvinout vyšší tlaky než CR - a to je problém a hlavně je to zbytečné. Je to opravdu jako by jste srovnával VHS a DVD. Nejšpičkovější a výrobně nejdražší verze videa zvaná S(uper) VHS se s vypětím sil vyrovná zcela průměrnému DVD (a to nemluvím o jeho klonech jako je Blue Ray). Zcela identická je situace TDi versus common rail.
TDi tak jak jej známe opravdu končí, to není žádný blub. Že VW své nové naftové motory dál nazývá TDi je marketing - jinak jde o motory konstrukčně zcela totožné třeba s velmi povedenými diesly od Fiatu, které systému common rail před nějakými deseti lety prorážely cestu.
Berte to jako fakt, ne názor.
reagovat
nepřihlášený uživatel
počet příspěvků-
datum registrace-
Pátek 15.08.2008 09:28, RE: Shrnutí faktů
anonym napsal:
Takže! už naposledy pro všechny zaostalé, zaujaté či jinak postižené jedince - jediným opravdovým a pravdivým! důvodem proč TDI PD motory končí je jejich výrobní nákladnost při plnění přísných emisních limitů EU, všechny ostatní báchorky jsou jenom novinářské výmysly, kterých se v česku chytlo tupé stádo a neustále je omílají dokola, v Německu je většinou tahle skutečnost naprosto jasná .To že mají tyhle motory v dané kubatuře nejlepší zátah, pružnost, spotřebu a spolehlivost je prostě fa...
Klasiku teď už plácáte nesmysly, nebo lépe, přímo lžete. Obviňujete novináře z výmyslů, sám evidentě netušíte která bije.
1. Motory TDCi a HDi víceméně jedno a to samé jsou! Ford bere motory od PSA, jeho vlastní konstrukce je myslím už jen 1.8 TDCi. Od malého 1.4 po šestiválec 2.7 a jeho klon 3.6 - vše je původní konstrukce CitroenPeugeot zvané HDi.
2. S tou výrobní nákladností čerpadlo tryska jste si odpověděl sám. Jde o systém výrobně i konstrukčně náročnější a se zvyšujícími se výkony problémový. Ti novináři (i já) používáme OFICIALNI zprávy výrobce vašich oblíbených TDi!!! Pochopte že vášnivě obhajujete CC kazetu před CDčkem, nebo líp VHS kazetu před DVD. Zatímco systém DVD umožňuje další vývoj (blue ray), videokazeta se dostala na maximum možností a ještě byla méně praktická. Tahle analogie opravdu sedí.
3. Technologie PD je souběžná s CR? To je největší blbost jakou jste napsal a první dealer volskwagnu vám to jistě vysvětlí. PD byla slepá cesta vývoje, dostala se na hranici teoretických možností systému a KONCI!!!!!!!!!!!!!!!!! Je fuk jestli se vám to líbí, netuším proč s tím máte takový problém, ale je to tak a bude to tak. A vy s tím nenaděláte vůbec NIC.
reagovat
nepřihlášený uživatel
počet příspěvků-
datum registrace-
Pátek 15.08.2008 09:47, RE: Shrnutí
anonym napsal:
Takže! už naposledy pro všechny zaostalé, zaujaté či jinak postižené jedince - jediným opravdovým a pravdivým! důvodem proč TDI PD motory končí je jejich výrobní nákladnost při plnění přísných emisních limitů EU, všechny ostatní báchorky jsou jenom novinářské výmysly, kterých se v česku chytlo tupé stádo a neustále je omílají dokola, v Německu je většinou tahle skutečnost naprosto jasná .To že mají tyhle motory v dané kubatuře nejlepší zátah, pružnost, spotřebu a spolehlivost je prostě fa...
Broučku TDI PD není souběžná, ale ukončená kapitola vývoje dieslů. To sis trochu popletl. To už ví i blondýnky.
reagovat
nepřihlášený uživatel
počet příspěvků-
datum registrace-
Pátek 15.08.2008 10:00, RE: Prostornost
anonym napsal:
Pro ty děti určitě. Sám jsem před nedávnem vybíral nové auto této kategorie, a hlavním kritériem bylo místo na zadních sedadlech, právě kvůli dětem, které už jsou ale dětmi pouze věkem, nikoli velikostí. Dělal jsem jednoduchý test, sedal jsem si dozadu sám za sebe (tedy nastavil si sedadlo řidiče podle sebe a pak si zkoušel za něj sednout). Zkoušel jsem Touran, Mazdu 5, C4 Picasso, nové Berlingo a C-Max, Scénic jsem zkoušet nemusel, toho už znám. No a Touran bylo jediné auto, kde nejenže jsem si...
Ty jsi nebyl schopny vlezt dozadu do Touranu a v C-maxu se vozis vzadu v pohode? OMG :o)))
reagovat
nepřihlášený uživatel
počet příspěvků-
datum registrace-
Pátek 15.08.2008 10:23, RE: Prostornost
mikes napsal:
Ty jsi nebyl schopny vlezt dozadu do Touranu a v C-maxu se vozis vzadu v pohode? OMG :o)))
V Touranu i C-maxu je místa podobně, rozdíl i pro běžného řidiče poznatelný je v řízení a chování auta. Ford má nejen podle mě lepší podvozek a motor. Ale i ve vanech je obsazenost auta necelé dva lidi, vzadu jezdí spíš děti, tak co řešíme?
reagovat
nepřihlášený uživatel
počet příspěvků-
datum registrace-
Pátek 15.08.2008 11:53, RE: C-MAX 2,0 TDCI
mikes napsal:
Komu neni shury dano, asi nepochopi, ze technika neni vsemocna... Dotaz tam neni videt vubec, pouze titulek a odpoved.
Tipcars má problémy se zobrazením v různých prohlížečích. Slušně to zobrazuje jen Internet Explorer, bohužel.
reagovat
nepřihlášený uživatel
počet příspěvků-
datum registrace-
Pátek 15.08.2008 18:24, Poděkování
anonym napsal:
Takže! už naposledy pro všechny zaostalé, zaujaté či jinak postižené jedince - jediným opravdovým a pravdivým! důvodem proč TDI PD motory končí je jejich výrobní nákladnost při plnění přísných emisních limitů EU, všechny ostatní báchorky jsou jenom novinářské výmysly, kterých se v česku chytlo tupé stádo a neustále je omílají dokola, v Německu je většinou tahle skutečnost naprosto jasná .To že mají tyhle motory v dané kubatuře nejlepší zátah, pružnost, spotřebu a spolehlivost je prostě fa...
Jménem našeho koncernu bych vám, anonymní obhájče TDi PD, chtěl poděkovat za vaše nadšení s nímž hájíte náš evergreen, motor 1.9 TDi. Pro tu náročnou bohatou lůzu jsme už dávno vyvinuli šesti a osmiválce pochopitelně s common rail, ale pro váš bystré inteligentní nenáročné a nahluchlé ze spodních řad koupěchtivých motoristů, stále ještě nabízíme historický klenot mezi naftovými motory, klasika co najdete už jen ve škodovce a seatu, chrochty chrochty čerpadlo tryska TDi. Samozřejmě k dispozici je i jeho varianta s odříznutým válcem, brilantní to nápad našich ekonomů, prosazený navrzdory infartktu několika inženýrů techniků, ze sekce vývoje motorů, tříválec 1.4 TDi. Naprostý vzor úspornosti (naší - při výrobě a vývoji) naprostý důkaz omezenosti (vaší - při koupi ať nového či v bazaru). Ano víme že i levná korejská konkurence nabízí už i v minimotorech ten blbej common rail, ano víme že je lepší, ano víme že i u vás v česku v kolíně vyráběné minivozy mají daleko povedenější čtyřválec, ale nikdo z nich na sobě nemá logo LIDOVÉ AUTO! A TO rozhoduje. Zastaralé technologie, o jeden válec míň a tím z principu nevyrovnaný chod - pcha - logo VW vše vynahradí! A abychom zmátli spotřebitele, dáme tomu vyšší cenu než konkurence těm svým modernější čtyřválcům - a jak by řekl Pat a Mat - A JE TO. Sami jsme nevěřili, že nám to tak snadno projde, a vidíte... Dnes, kdy už opravdu dobíhá výroba, stále se najdou lidé jako vy, kteří se za naše úsporná opatření při výrobě bijí hlava nehlava. Nápad všechno shodit na EU je téměř geniální, takže ještě jednou děkujeme za veškeré vaše aktivity na glorifikaci motorů TDI PD. Věříme, že i když příštím rokem definitivně skončíme výrobu tohoto zastaralého poruchového klumpru, vy si minimálně ještě v příštích dvou desetiletích své TDi PD v bazaru najdete, což vám přejeme z plného srdce. S pozdravem váš milovaný koncern Lidové auto
reagovat
nepřihlášený uživatel
počet příspěvků-
datum registrace-
Sobota 16.08.2008 12:52, RE: Prostornost
anonym napsal:
V Touranu i C-maxu je místa podobně, rozdíl i pro běžného řidiče poznatelný je v řízení a chování auta. Ford má nejen podle mě lepší podvozek a motor. Ale i ve vanech je obsazenost auta necelé dva lidi, vzadu jezdí spíš děti, tak co řešíme?
Pánové, pánové, já si všechna ta auta shora popsaným způsobem opravdu vyzkoušel, a toho Maxe nakonec vlastním. Měřím 194 cm, můj syn 186 cm (14 let). Žádné z MPV této třídy se opravdu nemůže s C-Maxem rovnat pokud jde o prostor na zadních sedadlech a jejich velikost (kupř. výška opěradla). Ale jestli jste trpaslíci, tak vaše vývody chápu.

Pro ty, co by stále nechápali - nastavím si sezení u řidiče podle sebe, a pak si jdu za sebe sednout. V C-Maxu takto sedím vzadu v pohodě, kolena se téměř dotýkají předních sedadel. Když zadní sedadla přestavím do komfortního režimu (posun šikmo vzad), tak mám před koleny víc jak 10cm místa. Když se takto snažím za sebe usadit v Touranu, tak se tam prostě ani nenasoukám, natož abych si sedl.
reagovat
nepřihlášený uživatel
počet příspěvků-
datum registrace-
Neděle 17.08.2008 09:39, RE: C-max
anonym napsal:
Pánové, pánové, já si všechna ta auta shora popsaným způsobem opravdu vyzkoušel, a toho Maxe nakonec vlastním. Měřím 194 cm, můj syn 186 cm (14 let). Žádné z MPV této třídy se opravdu nemůže s C-Maxem rovnat pokud jde o prostor na zadních sedadlech a jejich velikost (kupř. výška opěradla). Ale jestli jste trpaslíci, tak vaše vývody chápu.

Pro ty, co by stále nechápali - nastavím si sezení u řidiče podle sebe, a pak si jdu za sebe sednout. V C-Maxu takto sedím vzadu v pohodě, kolena se téměř dot...
C-max je prostě lepší auto s lepším motorem, to jen zavilí koncernovci to zas nemůžou pochopit a skousnout.
reagovat
nepřihlášený uživatel
počet příspěvků-
datum registrace-
Pátek 22.08.2008 21:52, Co řešíš?
Projeď se oběma a kup si to lepší auto.
PS: Jmenuje se trochu divně C-max
reagovat
nepřihlášený uživatel
počet příspěvků-
datum registrace-
Pondělí 01.12.2008 17:54, turbo
Tomáš napsal:
1.9 TDi spolehlivá? Proboha.....čtu to sice už v 5 ráno, ale myslím, že vidím dobře.....
A co takhle nedostatečné chlazení turbodmychadel tou "vodičkou" co VW předepisuje (0W30 myslím). Neznám VW TDI PD, kterému by turbo nezakukalo do 150 tisíc a to i řidičům, kteří u dálničních benzinek chladí kolem 5-ti minut před vypnutím !! Navíc s tou spotřebou to taky naní zas až tak zázračné. Klasická stará TDi s rotačním čerpadlem na tom byla jistě lépe. A to tu ještě nemluvím o bolehlavu, který u mě vžd...
Že by se turbo chladilo olejem? Zajímavé to jsem nevěděl.
reagovat
1 2 3 4




Copyright © EBM system k.s., 2005 – 2024, všechna práva vyhrazena.