0
zpět
 

diskuze k tématu: Fiat Punto Evo - hříšné svezení

kategorie zařazení tématu: italská vozidla
nepřihlášený uživatel
počet příspěvků-
datum registrace-
Pondělí 09.08.2010 08:09, Hmmm...
Tak za půl mega po slevě Fiat... a ještě ke všemu mrňous. Silný kafe.

Jinak ti, kteří věří na spotřeby turbo benzínových motorů s objemem kolem 1,2-1,4 doporučuji prostudovat některé termodynamické zákony fyziky. Pak by došli k závěru, že spotřeby z říše snů kolem 7 litrů jsou zhola nereálným nesmyslem.V praxi to bude kolem 9 a ve městě kolem 13.
reagovat
nepřihlášený uživatel
počet příspěvků-
datum registrace-
Pondělí 09.08.2010 10:05, Cena Punta
Když to tak pročítám, tak cenu bych stanovil max do 350 tisíc. Ale u Fiatu jsou "chytřejší obchodníci", kteří vědí, co činí, že ? Čas ukáže brzo, jak to doopravdy je. Dávám palec dolů.
reagovat
nepřihlášený uživatel
počet příspěvků-
datum registrace-
Pondělí 09.08.2010 11:50, RE: Hmmm...
Zdeny60 napsal:
Tak za půl mega po slevě Fiat... a ještě ke všemu mrňous. Silný kafe.

Jinak ti, kteří věří na spotřeby turbo benzínových motorů s objemem kolem 1,2-1,4 doporučuji prostudovat některé termodynamické zákony fyziky. Pak by došli k závěru, že spotřeby z říše snů kolem 7 litrů jsou zhola nereálným nesmyslem.V praxi to bude kolem 9 a ve městě kolem 13.
Tady to vypadá, že je něco špatně. Zaprvé je to nejspíš nezajetý motor a jeho spotřeba časem klesne, je otázka na kolik. Zadruhé - když se malý turbomotor udělá dobře, tak není důvod, proč by se při klidné jízdě spotřeba neblížila spotřebě stejného objemu bez turba. Ale jestli se Punto Evo s tímto motorem má potíže dostat pod deset litrů, pak asi udělali soudruzi z Itálie někde chybu. Obvykle spotřeba malých turbomotorů rychle roste s těžkou nohou na plynu a schopnosti těchto motorů k tomuto snadno svádějí. Podobné to je u nového dvoulitru Ecoboost od Fordu - novináří ho kritizují za vysokou spotřebu ale uživatelé mluví spíše o opaku.
reagovat
nepřihlášený uživatel
počet příspěvků-
datum registrace-
Pondělí 09.08.2010 11:54, Převodovka
Před časem jsem měl možnost se kousek svézt se zánovním Grande Puntem a byl jsem překvapen gumovostí řazení. V autě vyrobeném v poslední době bych něco takového nečekal. Proto jsem byl zvědavý, jak dopadne hodnocení převodovky u sportovní verze. Když se ke gumovému řazení přidá mizerná synchronizace, tak potěš pánbůh.
reagovat
nepřihlášený uživatel
počet příspěvků-
datum registrace-
Pondělí 09.08.2010 12:45, spotřeba
docela by mě zajímal test spotřeby, Dočkáme se?
Ohledně momentálních údajů z testu je spotřeba na úrovni 2,5 V6 obecně.
reagovat
nepřihlášený uživatel
počet příspěvků-
datum registrace-
Pondělí 09.08.2010 13:16, RE: Hmmm...
Koloss napsal:
Tady to vypadá, že je něco špatně. Zaprvé je to nejspíš nezajetý motor a jeho spotřeba časem klesne, je otázka na kolik. Zadruhé - když se malý turbomotor udělá dobře, tak není důvod, proč by se při klidné jízdě spotřeba neblížila spotřebě stejného objemu bez turba. Ale jestli se Punto Evo s tímto motorem má potíže dostat pod deset litrů, pak asi udělali soudruzi z Itálie někde chybu. Obvykle spotřeba malých turbomotorů rychle roste s těžkou nohou na plynu a schopnosti těchto motorů k tomuto sna...
Souhlasím, že na motoru bude nějaká chyba. Paramterově motor odpovídá atmo-dvoulitru, ale spotřebu, kterou uvádějí, má ještě horší. Jak píše Tomi, za to jezdím já.
Benzíny jsou zrádné a oturbené ještě zrádnější. Rozdíl mezi maximální a minimální spotřebou je obrovský. Uznávám, že je poměrně těžké se naučit koně držet na uzdě a nedávat jim často nažrat, když je jich velké stádo.
reagovat
nepřihlášený uživatel
počet příspěvků-
datum registrace-
Pondělí 09.08.2010 16:06, RE: Hmmm...
David V napsal:
Souhlasím, že na motoru bude nějaká chyba. Paramterově motor odpovídá atmo-dvoulitru, ale spotřebu, kterou uvádějí, má ještě horší. Jak píše Tomi, za to jezdím já.
Benzíny jsou zrádné a oturbené ještě zrádnější. Rozdíl mezi maximální a minimální spotřebou je obrovský. Uznávám, že je poměrně těžké se naučit koně držet na uzdě a nedávat jim často nažrat, když je jich velké stádo.
Já to myslel asi takto - malý turbobenzín je asi jako motor s proměnným objemem. Pokud potřebuju malý výkon, což je časté při ustálené rychlosti, turbo by mělo tlakovat jen málo a objem spálené směsi (a tedy i spotřeba) by měl odpovídat jen základnímu objemu. Teprve při potřebě vyššího výkonu turbo přifoukne a jakoby naroste objem motoru, tedy schopnost spálit více směsi (a naroste spotřeba). Tyhle výkonové skoky ale nejsou v běžném provozu rozhodně trvalé ale podle schopností řidiče jen krátké a občasné. Na schopnostech řidiče je, jak často potřebuje ten větší objem a kolik procent času jede s tlakujícím turbem. Jestliže se ten motor při lehké noze není schopen přiblížit spotřebou hodnotám odpovídajícím tomu základnímu objemu, tak je někde chyba. Ale vůbec to nemusí být jen tím motorem. Jestli jsem dobře koukal, tak převodovka je jen pětikvalt a jestli má krátké převody, tak to znamená, že motor točí víc než je zdrávo a spotřeba prostě musí stoupnout. A nebo je problém mezi volantem a sedačkou.
reagovat
nepřihlášený uživatel
počet příspěvků-
datum registrace-
Pondělí 09.08.2010 19:52, RE: Hmmm...
Koloss napsal:
Já to myslel asi takto - malý turbobenzín je asi jako motor s proměnným objemem. Pokud potřebuju malý výkon, což je časté při ustálené rychlosti, turbo by mělo tlakovat jen málo a objem spálené směsi (a tedy i spotřeba) by měl odpovídat jen základnímu objemu. Teprve při potřebě vyššího výkonu turbo přifoukne a jakoby naroste objem motoru, tedy schopnost spálit více směsi (a naroste spotřeba). Tyhle výkonové skoky ale nejsou v běžném provozu rozhodně trvalé ale podle schopností řidiče jen krátké ...
Tak právě v tomhle se ještě více rozvírají nůžky v podobě rozdílu účinnosti naftového a benzínového motoru. Při vynechání veličin jako je nárůst hmotnosti u nových aut a pod, bývá spotřeba u naftového turba stejná, ne-li nižší, než u stejné bezturbové kubatury. Samozřejmě při úplně jiné dynamice. Při výběru motoru do auta tak pořád zůstane rozhodujícím faktorem převládající jízdní režim. Holt "TDI v benzínu" nikdo nevyrobí - a teď mám na mysli jen stránku spotřeby, nikoli kultury chodu...
reagovat
nepřihlášený uživatel
počet příspěvků-
datum registrace-
Pondělí 09.08.2010 23:22, Pochybnost, spotřeba
No nevím, ale mám takový pocit, že tento konkretní vůz už jsem viděl v hodně testech a řekl bych, že ho nikdo nešetřil a každý z něho ždímal co to jde. Proto bych se moc nedivil té převodovce atd. Co se týká spotřeby asi dosáhnout jde, ale to si musí člověk opravdu odpustit rychlejší rozjezdy a nenechat se svádět výkonem. Myslím, že není problém u žádného málo objemového benzínu dostat se spotřebou kolem 9 a výše litrů při sportovní jízdě (pokut to jde :) )
reagovat
nepřihlášený uživatel
počet příspěvků-
datum registrace-
Úterý 10.08.2010 10:20, RE: Hmmm...
Pepe napsal:
Tak právě v tomhle se ještě více rozvírají nůžky v podobě rozdílu účinnosti naftového a benzínového motoru. Při vynechání veličin jako je nárůst hmotnosti u nových aut a pod, bývá spotřeba u naftového turba stejná, ne-li nižší, než u stejné bezturbové kubatury. Samozřejmě při úplně jiné dynamice. Při výběru motoru do auta tak pořád zůstane rozhodujícím faktorem převládající jízdní režim. Holt "TDI v benzínu" nikdo nevyrobí - a teď mám na mysli jen stránku spotřeby, nikoli kultury chodu...
No ale to je prosté - nafta po vstříknutí do spalovací komory vzplane díky teplotě stlačeného vzduchu - tedy nezávisí ani tak moc na množství vstříknuté nafty, protože teplota je dostatečná ve všech místech spalovacího prostoru. U benzínu, který se zapálí jiskrou z jednoho bodu, je potřeba, aby směs byla dostatečně bohatá a mohla prohořet v celém spalovacím prostoru. Když je pak potřeba jen malého výkonu, pak benzín nemůže jet na tak chudou směs jako nafta. Minimální množství vstříknuté do válce dieslu je jen takové, aby uvolněná energie překonala kompresní tlaky. Takže ve většině režimů, kdy není potřeba maximální výkon si nafta vystačí s menším množstvím paliva. Jakmile ale požadujete maximální výkon, tak oblaky sazí prozrazují, že ekonomický režim jde do háje. Když v TopGear dávali žebříček maximálních spotřeb vozů, které na svém okruhu ždímali do nejvyšších výkonů, tak spotřeba vylezla přes 40 litrů a bylo jedno, jestli to byl benzín nebo nafta.
reagovat
nepřihlášený uživatel
počet příspěvků-
datum registrace-
Úterý 10.08.2010 10:59, RE: Hmmm...
Koloss napsal:
No ale to je prosté - nafta po vstříknutí do spalovací komory vzplane díky teplotě stlačeného vzduchu - tedy nezávisí ani tak moc na množství vstříknuté nafty, protože teplota je dostatečná ve všech místech spalovacího prostoru. U benzínu, který se zapálí jiskrou z jednoho bodu, je potřeba, aby směs byla dostatečně bohatá a mohla prohořet v celém spalovacím prostoru. Když je pak potřeba jen malého výkonu, pak benzín nemůže jet na tak chudou směs jako nafta. Minimální množství vstříknuté do válce...
Ta úspora u naftového motoru není daná "chudou" směsí, ale spíše kompresním poměrem, lépe řečeno koncovým tlakem po kompresi. Čím vyšší tlak, tím lepší využitelnost energie. V nízkých zatíženích pracuje naftový motor s vysokým přebytkem vzduchu (lambda >>1), aby se dosáhlo při kompresi dostatečné teploty ke vznícení nafty (nízké emise CO). Ovšem, když to osolím, tak se často nafta nestačí před vzplanutím odpařit a vznikají saze, což jsou nedokonale spálené uhlovodíkové řetězce, které nejsou plynné, ale pevného skupenství!
U benzínového motoru musí být neustále hlídán poměr hořlaviny a okysličovadla na stechiometricky vyvážené hodnotě (lambda =1). Při bohaté směsi roste podíl HC a CO a při chudé směsi roste NOx a tepelné zatížení motoru. Pak jsou 2 meze zápalnosti, často se dosáhlo té vyšší a motor jsme takzvaně "přechlastali". Bohužel u benzínového motoru dochází ke stlačování hotové směsi a nesmí se překročit mez samovznícení, ale zápal musí iniciovat svíčka, což znemožňuje jít na vyšší kompresní tlaky (všimněte si, že kompresní poměry nafotvých motorů bývají cca 2x vyšší než u benzínu). To samo o sobě odsuzuje benzínový motor k vyšší spotřebě paliva. Jistým řešením je zvyšovat odolnost paliva proti samovznícení (zvyšovat OČ), ale to se zase prodražuje na palivu.
reagovat
nepřihlášený uživatel
počet příspěvků-
datum registrace-
Úterý 10.08.2010 13:50, RE: Hmmm...
David V napsal:
Ta úspora u naftového motoru není daná "chudou" směsí, ale spíše kompresním poměrem, lépe řečeno koncovým tlakem po kompresi. Čím vyšší tlak, tím lepší využitelnost energie. V nízkých zatíženích pracuje naftový motor s vysokým přebytkem vzduchu (lambda >>1), aby se dosáhlo při kompresi dostatečné teploty ke vznícení nafty (nízké emise CO). Ovšem, když to osolím, tak se často nafta nestačí před vzplanutím odpařit a vznikají saze, což jsou nedokonale spálené uhlovodíkové řetězce, které nejsou plyn...
Jo, čekal jsem, že se svým amatérským pojetím dostanu kartáč . Ale technicky vzato jsem nebyl zas rak daleko. Diesel při nízkém zatíženíje schopen zpracovat menší množství paliva v poměru ke vzduchu, kdežto benzín by v chudé směsi prostě nehořel a zdechl by. A vzhledem k tomu, že v normálním provozu převažuje relativně nízké zatížení, tak má prostě diesel navrch. Jakmile se pohybuju v oblasti maximálního výkonu motoru, tak se rozdíl ve spotřebě stírá.
reagovat
nepřihlášený uživatel
počet příspěvků-
datum registrace-
Úterý 10.08.2010 14:32, RE: Hmmm...
Koloss napsal:
Jo, čekal jsem, že se svým amatérským pojetím dostanu kartáč . Ale technicky vzato jsem nebyl zas rak daleko. Diesel při nízkém zatíženíje schopen zpracovat menší množství paliva v poměru ke vzduchu, kdežto benzín by v chudé směsi prostě nehořel a zdechl by. A vzhledem k tomu, že v normálním provozu převažuje relativně nízké zatížení, tak má prostě diesel navrch. Jakmile se pohybuju v oblasti maximálního výkonu motoru, tak se rozdíl ve spotřebě stírá.
Žádnej kartáč, taky nejsem kovanej motorář
Jen jsem něco se snažil dovysvětlit, jinak těm příspěvkům já ze své pozice nemám co moc vytýkat.
To naftový turbo mi přijde svým způsobem jednodušší, nacpu tam vzduchu, co s tam vejde a je to (s ohledem na pevnostní charakteristiky motoru ne ty termodynamické), ale u benzínovýho turba a si pořád musím hlídat tu mez samozápalu, takže musím laborovat s plnícím tlakem v závislosti na kompresním poměru a předstihu podle aktuálního zatížení. No prostě mi ta regulace přijde složitější. Třeba Slávek Stýblo by mohl připravit článek o přeplňování, princip, regulace a tak.
reagovat
nepřihlášený uživatel
počet příspěvků-
datum registrace-
Úterý 10.08.2010 23:03, RE: Hmmm...
Koloss napsal:
No ale to je prosté - nafta po vstříknutí do spalovací komory vzplane díky teplotě stlačeného vzduchu - tedy nezávisí ani tak moc na množství vstříknuté nafty, protože teplota je dostatečná ve všech místech spalovacího prostoru. U benzínu, který se zapálí jiskrou z jednoho bodu, je potřeba, aby směs byla dostatečně bohatá a mohla prohořet v celém spalovacím prostoru. Když je pak potřeba jen malého výkonu, pak benzín nemůže jet na tak chudou směs jako nafta. Minimální množství vstříknuté do válce...
Tolik teorie - já měl na mysli praktickou úvahu, jaká je asi cílová skupina pro benzínové turbomotory... Já je neodsuzuju, ale úvaha, že "ty koníky pod kapotou, co mám navíc, proženu jen občas v případě potřeby" mi přijde hodně úsměvná. Vím dobře, jak to je - s 1,9D 47 kW mě nic k dravé jízdě nesvádělo, s 2,2 98kW je to jinak - ten potenciál využívám někdy až moc...
reagovat




Copyright © EBM system k.s., 2005 – 2024, všechna práva vyhrazena.