0
zpět
 

diskuze k tématu: Vše o výkonu a jízdních odporech auta

kategorie zařazení tématu:
nepřihlášený uživatel
počet příspěvků-
datum registrace-
Pondělí 22.06.2009 08:23, jak zjistit jizdni odpory
jizdni odpor lze zjistit celkem jednoduse - staci mit dostatecne dlouhej kopec se stejnym klesanim, znamym vyskovym rozdilem a delkou kopce, nahore auto rozjet na takovou rychlost, aby melo stejnou rychlost i dole, kdyz se predtim vyhodi rychlost a jede se na neutral
priklad - klesani 5%, stabilni rychlost 100km/h, hmotnost auta 1500kg:
na 100km by auto kleslo o 5km, tj. potencialni energie = 1500*9.81*5000 = 73,6MJ = cca 20kWh
z toho by plynulo, ze pri ustalene rychlosti 100km/h by tohle auto potrebovalo vykon 20kW, coz je blbost s ohledem na to, ze aerodynamicky odpor roste s kvadratem rychlosti, takze potrebny vykon s treti mocninou rychlosti, takze pro rychlost 200km/h by byl potreba vykon 160kW
pritom 200km/h udela auto s cca 80kW, takze ustalenou rychlosti 100km/h by melo jet auto na klesani cca 2-3%
reagovat
nepřihlášený uživatel
počet příspěvků-
datum registrace-
Pondělí 22.06.2009 09:40, Pěkně napsáno!
Více TAKových materiálů (než po 1000cé zleva-zprava-shora-zdola-zboku-z... "omílat" Škodu Octavia...)
Pěkný den ,-)
reagovat
nepřihlášený uživatel
počet příspěvků-
datum registrace-
Pondělí 22.06.2009 10:30, RE: Pěkně napsáno!
Kylie napsal:
Více TAKových materiálů (než po 1000cé zleva-zprava-shora-zdola-zboku-z... "omílat" Škodu Octavia...)
Pěkný den ,-)
... anebo "omílat" C5, že ano...

Pěkný článek, jen více takových. Když už padlo téma úpravy motoru, uvítal bych pro stejný motor i podobný graf, kde by byl porovnán neupravený motor v zátěži a pak upravený motor v zátěži. A´t je případný rozdíl před a po úpravě zřetelnější a zda má vůbec nějaký efekt....
reagovat
nepřihlášený uživatel
počet příspěvků-
datum registrace-
Pondělí 22.06.2009 11:11, RE: Pěkně napsáno!
Kylie napsal:
Více TAKových materiálů (než po 1000cé zleva-zprava-shora-zdola-zboku-z... "omílat" Škodu Octavia...)
Pěkný den ,-)
Dobrý den Kylie
Měl bych k Vám takovou prosbičku. Píši rozsáhlý materiál (do AutoOjetin) o Vašem oblíbeném Citroenu C5 a součástí těchto článků jsou i názory uživatelů (většinou jednoho). Vím, že toho o C5 víte stršně moc a máte ji ráda. Nechtěla byste se k ní v našem časopise vyjádřit? Určitě by to bylo pro čtenáře velmi zajímavé a přiznám se, že i pro mě.
Díky moc za odpověď a případnou spolupráci.
Tomáš Dusil
reagovat
nepřihlášený uživatel
počet příspěvků-
datum registrace-
Pondělí 22.06.2009 11:12, RE: Pěkně napsáno!
koos napsal:
Dobrý den Kylie
Měl bych k Vám takovou prosbičku. Píši rozsáhlý materiál (do AutoOjetin) o Vašem oblíbeném Citroenu C5 a součástí těchto článků jsou i názory uživatelů (většinou jednoho). Vím, že toho o C5 víte stršně moc a máte ji ráda. Nechtěla byste se k ní v našem časopise vyjádřit? Určitě by to bylo pro čtenáře velmi zajímavé a přiznám se, že i pro mě.
Díky moc za odpověď a případnou spolupráci.
Tomáš Dusil
Ještě jsem zapomněl napsat mailovou adresu. Ta je koos@seznam.cz

reagovat
nepřihlášený uživatel
počet příspěvků-
datum registrace-
Pondělí 22.06.2009 14:57, jůůů dynamika silničních vozidel :-D
Jo pan Stýblo to napsal dobře. Ještě měl doplnit, že těch 6 křivek má takový tvar proto, protože se snaží přiblížit té trakční hyperbole. No maximálka benziňáku, já, to se to určuje že. Ale dieselu v regulárorové větvi se s tím někomu hrát nechtělo Počítání je to vždycky zajímavé a vždycky mě bavilo. Pro článek to tu bohatě stačí, v praxi je trochu problém získat přesně některé vstupní údaje. Třeba jak přesně vždycky narůstá valivý odpor ve vysokých rychlostech (200 nedejbože 300+ už se to mega zvedá) nebo nejvíc ty rotační koeficienty na motoru, s tím je problém, to fakt musím ze skušenosti střílet podle podobných motorů. To stačí trochu jiné čísla a už je ten výsledek dost rozhozený ... Jako námět, možná bylo atraktivní a není to tak složité pro čtenáře připravit nějakou on-line matrici, kde by si každý vepsal své vstupní hodnoty (průběh toč mom v závislosti na otáčkách, okamž hmotnost, převodovné poměry, stálý převod, pneu, Cx, čelní plochu, stoupání atd) a ono by mu to vykreslilo kinematické charakteristiky třeba jak je tu s maximálkou + pilu + křivku časového průběhu zrychlení atd ...hm?
reagovat
nepřihlášený uživatel
počet příspěvků-
datum registrace-
Pondělí 22.06.2009 16:39, RE: Pěkně napsáno!
koos napsal:
Dobrý den Kylie
Měl bych k Vám takovou prosbičku. Píši rozsáhlý materiál (do AutoOjetin) o Vašem oblíbeném Citroenu C5 a součástí těchto článků jsou i názory uživatelů (většinou jednoho). Vím, že toho o C5 víte stršně moc a máte ji ráda. Nechtěla byste se k ní v našem časopise vyjádřit? Určitě by to bylo pro čtenáře velmi zajímavé a přiznám se, že i pro mě.
Díky moc za odpověď a případnou spolupráci.
Tomáš Dusil
DĚKUJi za "důvěru" a "ok" ,-)
reagovat
nepřihlášený uživatel
počet příspěvků-
datum registrace-
Pondělí 22.06.2009 17:27, RE: Pěkně napsáno!
Kylie napsal:
Více TAKových materiálů (než po 1000cé zleva-zprava-shora-zdola-zboku-z... "omílat" Škodu Octavia...)
Pěkný den ,-)
Souhlasím. Pěkný článek. Ale ta Octavie je i tomhle článku ;-p
reagovat
nepřihlášený uživatel
počet příspěvků-
datum registrace-
Pondělí 22.06.2009 17:28, RE: jůůů dynamika silničních vozidel :-D
Ráďa napsal:
Jo pan Stýblo to napsal dobře. Ještě měl doplnit, že těch 6 křivek má takový tvar proto, protože se snaží přiblížit té trakční hyperbole. No maximálka benziňáku, já, to se to určuje že. Ale dieselu v regulárorové větvi se s tím někomu hrát nechtělo Počítání je to vždycky zajímavé a vždycky mě bavilo. Pro článek to tu bohatě stačí, v praxi je trochu problém získat přesně některé vstupní údaje. Třeba jak přesně vždycky narůstá valivý odpor ve vysokých rychlostech (200 nedejbože 300+ už se t...
z krivky je mozny vycist treba to, ze pri rychlosti 80km/h je jizdni odpor superba 220N.
to odpovida 22MJ/100km
jestlize superb ma pri teto rychlosti spotrebu 5l/100km, energie ve spalenem palivu je 150MJ
takze ucinnost takovyho motoru je 14%
reagovat
nepřihlášený uživatel
počet příspěvků-
datum registrace-
Pondělí 22.06.2009 19:29, RE: jak zjistit jizdni odpory
rudastraka napsal:
jizdni odpor lze zjistit celkem jednoduse - staci mit dostatecne dlouhej kopec se stejnym klesanim, znamym vyskovym rozdilem a delkou kopce, nahore auto rozjet na takovou rychlost, aby melo stejnou rychlost i dole, kdyz se predtim vyhodi rychlost a jede se na neutral
priklad - klesani 5%, stabilni rychlost 100km/h, hmotnost auta 1500kg:
na 100km by auto kleslo o 5km, tj. potencialni energie = 1500*9.81*5000 = 73,6MJ = cca 20kWh
z toho by plynulo, ze pri ustalene rychlosti 100km/h by tohle auto p...
Když jsem tuto problematiku studoval, tak nejjednodušší zjištění jízdních odporů (né aerodinamického) se provádělo pomocí siloměru umístěného na laně. Postup byl takový, automobil se roztlačil po rovině na rychlost cca 5-7km/h (nejlepší je betonový povrch, (nejnižší valivý odpor) například letištní plocha která je i téměř ideálně rovná, a pak se auto táhne konstantní rychlostí a na siloměru se akorát zjistí jaká síla je potřebná k překonání jízdních odporů, tzn bez akcelerace jen furt stejně rychle, to je nejjednodušší možnost jak to zjistit, netřeba žádných drahých měřidel a výsledek je dostatečně přesný.
reagovat
nepřihlášený uživatel
počet příspěvků-
datum registrace-
Úterý 23.06.2009 09:00, Základ
Jako základ je článek výborný. Ještě bych v něm uvítal zmínku, že výkon motoru se zvyšuje s 3. mocninou rychlosti, což v podstatě znamená, že zvýšit rychlost o 1/4 znamená téměř zdvojnásobit dodávaný výkon. (rozdíl mezi rychlostmi 120 a 150 km/h)
reagovat
nepřihlášený uživatel
počet příspěvků-
datum registrace-
Úterý 23.06.2009 09:39, RE: Pěkně napsáno!
Kylie napsal:
Více TAKových materiálů (než po 1000cé zleva-zprava-shora-zdola-zboku-z... "omílat" Škodu Octavia...)
Pěkný den ,-)
...rika nejznamejsi siritelka klise o uvedenem voze :o)

Musim ale souhlasit ze clanek je zajimavy.
reagovat
nepřihlášený uživatel
počet příspěvků-
datum registrace-
Úterý 23.06.2009 09:41, RE: Základ
David V napsal:
Jako základ je článek výborný. Ještě bych v něm uvítal zmínku, že výkon motoru se zvyšuje s 3. mocninou rychlosti, což v podstatě znamená, že zvýšit rychlost o 1/4 znamená téměř zdvojnásobit dodávaný výkon. (rozdíl mezi rychlostmi 120 a 150 km/h)
Jj. Taky by bylo zajimave videt podobne grafy mezi stejnym autem s podobnym vykonem - jedno benzin, druhe diesel.
reagovat


aktualizovat
toto téma sledujete

přestat sledovat toto téma




Copyright © EBM system k.s., 2005 – 2024, všechna práva vyhrazena.