0
zpět
 

diskuze k tématu: Škoda Octavia 1,9 TDI: je vhodné měnit specifikaci oleje, pokud je mezi výměnami nutno dolévat?

kategorie zařazení tématu: poradna, oleje, aditiva, česká vozidla
nepřihlášený uživatel
počet příspěvků-
datum registrace-
Čtvrtek 24.11.2011 09:42, Nedostatečná rada.
Psát o doporučení oleje pro motor 1.9TDi/ASV z koncernu Volkswagen a ani jednou nezmínit normu oleje, kterou koncern používá je chyba.
Koncern Volkswagen má pro své motory vlastní normy oleje. Značí se VW 50x.xx (Kde x jsou vždy číslice). Motor 1.9 TDi/ASV skutečně má předepsán olej se specifikací B3, ale to samotné nestačí, viz níže. Předpis oleje ve formě 5W-40, 10W-40,5W-30,0W-30 atd pro tento motor není, protože vše je dáno normou VW50x.xx . Informaci, která vám pomůže učit typ oleje, který můžete ve vozidle použít, je typ servisního intervalu, který byl pro vozidlo předepsán již výrobcem. Najdete jej vyznačen například na papírovém štítku na dně zavazadlového prostoru, když zvednete koberec, nebo na stejném štítku v servisní knížce. Typ servisního intervalu se značí kódem QG0, QG1,QG2. Vy na štítku najdete označení buď QG1 nebo QG2 pro Váš vůz z roku 2002. Pokud Váš vůz má značení QG1, je z výroby vybaven systémem pro kontrolu kvality oleje a může používat tzv. prodloužený servisní interval výměny oleje, kdy elektronika sama vyhodnotí a s předstihem myslím 1500 km Vás informuje, že se blíží výměna oleje. Maximální lhůta pro výměnu oleje je v tomto případě časově omezena 24 měsíci a až 50 tisíci kilometry, podle toho, co nastane dříve. Tento interval je navíc krácen v závislosti na jízdním stylu a používání vozidla. O zkrácení Vás informuje palubní počítač. Pokud najdete na štítku označení QG2 (pevný servisní interval), znamená to, že Váš vůz neni vybaven systémem pro měření kvality oleje a vy musíte olej měnit v pevném intervalu 15 tisíc km.
Dále lze uvést že servisní interval QG1 lze nahradit servisním intervalem QG2 ale ne opačně.
No a nakonec to nejdůležitější - co se týče značení VW norem olejů, kterými se musíte řídit, tak pro servisní interval QG1 je předepsaná norma VW506.01, kterou lze nahradit normou VW507.00. Pro servisní interval QG2 je předepsán olej s VW normou VW505.00 nebo VW505.01, které lze opět nahradit olejem s normou VW507.00. Jak jste si jistě všiml, olej s normou VW507.00 lze použít v každém případě, protože je nadřazena všem dosavadním normám pro naftové motory. Pokud tedy budete dodržovat VW normy zde uvedené, nemusíte sledovat označení ACEA. Naopak použití oleje se specifikaci ACEA B3 bez konkrétního označení normy VW 50x.xx není trvale dovoleno a je povoleno dolít pouze jednou a maximálně půl litru tohoto oleje.
Informace jsou čerpány z návodu k obsluze vozidla, který si i nyní můžete stáhnout na stránkách www.skoda-auto.cz (v návodu strana 156-158). A zde je uveden přehled norem olejů pro prodloužený servisní interval: http://www.volkswagen.cz/servis/longlife/
K Vašemu konkrétmímu případu, pokud již máte ve vozidle olej se specificí 5W-40, budete používat servisní interval QG2 a měnit olej co 15 tisíc km, protože si troufám tvrdit, že na trhu nenajdete motorový olej 5W-40 nebo 10W-40, který by splňoval normu VW 506.01 a VW507.00 a vyhovoval tudíž QG1. Zkrácení intervalu použití oleje na 10-12tisíc km považuji za zbytečné. Stejně tak jako použití oleje se specifikací 10W-40 a obzvláště v zimních podmínkách bych se určitě vyhnul.
reagovat
nepřihlášený uživatel
počet příspěvků-
datum registrace-
Čtvrtek 24.11.2011 12:41, RE: Nedostatečná rada.
Alkantpan napsal:
Psát o doporučení oleje pro motor 1.9TDi/ASV z koncernu Volkswagen a ani jednou nezmínit normu oleje, kterou koncern používá je chyba.
Koncern Volkswagen má pro své motory vlastní normy oleje. Značí se VW 50x.xx (Kde x jsou vždy číslice). Motor 1.9 TDi/ASV skutečně má předepsán olej se specifikací B3, ale to samotné nestačí, viz níže. Předpis oleje ve formě 5W-40, 10W-40,5W-30,0W-30 atd pro tento motor není, protože vše je dáno normou VW50x.xx . Informaci, která vám pomůže učit typ ole...
Petr-Tipcars: Dobrý den, máte pravdu, opomenutí koncernové specifikace je chyba a děkuji za doplnění. Na druhou stranu nesouhlasím s tím, že zkrácení intervalu je zbytečné. Pokud by majitel měl pochybnost o smyslu zkrácení intervalu výměny, doporučuji provést rozbor oleje po 15.000 ujetých km. Degradace sazemi by měla být zřejmá. Dalším argumentem pro dřívější výměnu je schopnost filtru fungovat při dlouhých servisních intervalech. Souhlasím s tím, aby majitel nepřecházel na 10W-40. Ničemu tím nepomůže, spíše si přesně jak píšete uškodí v zimě při studených startech.
reagovat
nepřihlášený uživatel
počet příspěvků-
datum registrace-
Pátek 25.11.2011 00:03, RE: Nedostatečná rada.
Alkantpan napsal:
Psát o doporučení oleje pro motor 1.9TDi/ASV z koncernu Volkswagen a ani jednou nezmínit normu oleje, kterou koncern používá je chyba.
Koncern Volkswagen má pro své motory vlastní normy oleje. Značí se VW 50x.xx (Kde x jsou vždy číslice). Motor 1.9 TDi/ASV skutečně má předepsán olej se specifikací B3, ale to samotné nestačí, viz níže. Předpis oleje ve formě 5W-40, 10W-40,5W-30,0W-30 atd pro tento motor není, protože vše je dáno normou VW50x.xx . Informaci, která vám pomůže učit typ ole...
S dovolením nesouhlasím, že nemá smysl používat olej 10W-40. Pokud splňuje specifikace A3/B3, nebo jinou požadovanou, nic se tím nezkazí. Měl jsem problém s únikem oleje na motoru 1.9 TDi (cca 0,5 l/100 km) a po návratu k oleji 10W-40 už neubývá ani kapka. Měním cca po 13ti tisících. Motor je subjektivně klidnější, a ani v zimě není problém. Pokud tazatel najezdí 40.000 km ročně, jistě nejezdí krátké trasy, které by ještě rychlejší mazání zmrzlého motoru ospravedlňovaly.
reagovat
nepřihlášený uživatel
počet příspěvků-
datum registrace-
Pátek 25.11.2011 00:19, RE: Nedostatečná rada.
anonym napsal:
Petr-Tipcars: Dobrý den, máte pravdu, opomenutí koncernové specifikace je chyba a děkuji za doplnění. Na druhou stranu nesouhlasím s tím, že zkrácení intervalu je zbytečné. Pokud by majitel měl pochybnost o smyslu zkrácení intervalu výměny, doporučuji provést rozbor oleje po 15.000 ujetých km. Degradace sazemi by měla být zřejmá. Dalším argumentem pro dřívější výměnu je schopnost filtru fungovat při dlouhých servisních intervalech. Souhlasím s tím, aby majitel nepřecházel na 10W-40. Ničemu tím n...
Váš článek není špatný a můj příspěvek jsem napsal jen jako doplnění, přišlo mi to vhodné. Mohl bych příspěvek rozvést ještě podrobněji, ale pro základní orientaci tazateli snad postačí. Co se týče zkrácení servisního intervalu, tak jelikož jsem nikdy rozbor oleje po ujetí 15tkm neviděl, tak nemohu polemizovat o tom, zda je třeba jej zkracovat o další 3 tisíce km nebo ne. Obecně samozřejme platí, že když olej vyměním dříve, nic tím nepokazím. Sám jedno Tdi /kód motoru ALH provozuji, což je konstrukčně shodný motor ale naladěný jen na 66kW. Vozidlo je od výroby vybaveno systémem QG1. Prodloužený inteval výměny oleje jsem ale sám zrušil a to ne z důvodu nedůvěry vůči němu, ale spíše z toho důvodu, že vědět pouze 1500 km dopředu, kdy musí být vyměněn olej motoru, mi příjde v případě toho, že jezdíte po Evropě, docela málo. Měním tedy olej standardně po 15 tkm ale počítač ve vozidle jsem nechal dál naprogramován tak, že počítal dobu do výměny oleje sám dle QG1 a čekal, kdy si počítač o výměnu oleje řekne sám. Ozvla se v mém případě až po dlouhých 42 tkm. Beru to tak, že pokud na olej VW507.00 dokáže auto jet od výměny k výměně 42 tisíc km, tak 15 tisíc km životnosti zvládne určitě a tudíž bych se intervalu 15 tkm pro výměnu oleje nebál. Koneckonců myslím, že tyto motory nijak zvlášť netrpí při výměně oleje až po 15 tkm a to jsou známé svou spolehlivostí a vysokým kilometrickým proběhem. Mluvím o motoru ALH/ASV. Pokud ale máte k dispozici rozbor oleje po 15 tkm, už jen z technické zvědavosti bych se rád informoval o výsledku testu. Vzhledem k tomu, že tazatel sám píše, že neví, jaký typ oleje tam předchozí majitel lil, doporučil bych mu například olej MOBIL ESP FORMULA 5W-30 se specifikací VW507.00. S tímto olejem si myslím bude motor doslova "chrochtat" :) a 15 tkm určitě vydrží, obzvláště, pokud majitel najezdí 40 tkm ročně, což znamená výměnu oleje zhruba po necelých pěti měsících provozu. Dále bych majiteli doporučil výměnu vzduchového filtru sání při každé výměně oleje, protože výrobce dopručuje výměnu až po 60 tkm, což je velmi dlouho a již po polovině těchto kilometrů je filtr černý jak boty, investice malá a motoru to prospěje.
reagovat
nepřihlášený uživatel
počet příspěvků-
datum registrace-
Pátek 25.11.2011 16:44, prechod z 10 na 5w40
Muzu prejit z 10w40 na 5w40 u Fiatu Punto 1.2 16V?
Ma to hydrostely, ale hned jak poklesne v zime teplota po 0C, tak po studenem statu motor klepe - pravdepodobne nez se olej dosane az k vymezovacum - cca 1-2minuty. Tovarenska specifikace rika pouzivat 10w40. Nad 0C problem neni.
reagovat
nepřihlášený uživatel
počet příspěvků-
datum registrace-
Pátek 25.11.2011 17:51, RE: Nedostatečná rada.
Alkantpan napsal:
Váš článek není špatný a můj příspěvek jsem napsal jen jako doplnění, přišlo mi to vhodné. Mohl bych příspěvek rozvést ještě podrobněji, ale pro základní orientaci tazateli snad postačí. Co se týče zkrácení servisního intervalu, tak jelikož jsem nikdy rozbor oleje po ujetí 15tkm neviděl, tak nemohu polemizovat o tom, zda je třeba jej zkracovat o další 3 tisíce km nebo ne. Obecně samozřejme platí, že když olej vyměním dříve, nic tím nepokazím. Sám jedno Tdi /kód motoru ALH provozuji, což je konst...
Petr-Tipcars: Díky za příspěvek. Když to vezmu odzadu, s výměnou vzduchového filtru dřív než po 60 000km vřele souhlasím, po takovém nájezdu se již nejedná o filtr, ale o zátku. Lze přijmout to co píšete, že když vozu dáte PŘESNĚ to, co si žádá, tak lze na oleji najet 15 000km bez risku poškození, nicméně je zde jedna věc, kterou zpravidla neovlivníte a tou je, co tam lil člověk před Vámi a jak často to tam lil. Když se to sečte a podtrhne, pořád jde podle mne doporučit interval o něco zkrátit. Ohledně testu oleje.: hledal jsem hledal když zadáte do googlu klíčová slova: "rozbor motorového oleje výsledky tdi trumf " vyjede Vám zajímavý pramen. Je v něm analýza oleje několika vozů v průběhu výměnného cyklu (mimojiné i dvou dieselových vozů koncernu VW a dále jednoho dieselového Peugeota, vybírám tyto vozy: vzhledem k automobilu z položeného dotazu by nás právě dieselové motory mohly zajímat). U Peugeota je závěr daný výsledky rozborů takový, že zkrácení výměnného intervalu je vysloveně doporučeno (poté, co jedna předchozí výměna oleje bylo provedena při překročení servisního intervalu o 5000km a analýza odhalila výrazně negativní následky-nejednalo se o saze ale již o otěrové částice). U Caddyho nebyl zjištěn problém (olej byl v rámci testu měněn dvakrát: po 15000km resp. po 10000km). U Octávie to samé jako u Caddyho, nebyl zjištěn abnormální stav otěrových částic ani sazí. Samozřejmě při opakovaném odebírání vzorků v průběhu testu měly částice ve vzorku zpravidla tendenci narůstat. Opět ale víceméně argument ve Váš prospěch. Nicméně i přesto si dovolím tvrdit, že vzhledem k tomu, že uživatel vozu obvykle neví, co do motoru lil předchozí majitel a jak často to tam lil (v případě Peugeotu je evidentní, že jedna přetažená výměna způsobí mnohonásobný nárůst otěrových částic), zkrácením servisního intervalu lze prodloužit kondici motoru Svou roli hraje i jízdní režim. Je ale pravda, že u motoru, který byl evidentně opečováván přesnou specifikací oleje v odpovídajícíh intervalech, je pravděpodobně možno provozovat bez obav interval 15000km. Otázkou je, kolik takových motorů je v reálném provozu a zda zkrácení intervalu vyřeší předchozí zanedbání. Zkrácení intervalu má spíše preventivní charakter. Hezký zbytek dne.
reagovat
nepřihlášený uživatel
počet příspěvků-
datum registrace-
Pátek 25.11.2011 18:19, RE: prechod z 10 na 5w40
nicco napsal:
Muzu prejit z 10w40 na 5w40 u Fiatu Punto 1.2 16V?
Ma to hydrostely, ale hned jak poklesne v zime teplota po 0C, tak po studenem statu motor klepe - pravdepodobne nez se olej dosane az k vymezovacum - cca 1-2minuty. Tovarenska specifikace rika pouzivat 10w40. Nad 0C problem neni.
Petr-Tipcars: 10W 40 má větší hodnotu vnitřního tření, tzn. bude mu v nízkých teplotách trvat o něco déle, než se dostane "až nahoru" než 5W 40. Takže při 5W 40 Vám to přestane klepat pravděpodobně dřív. Nicméně zpětný přechod na olej s lepší viskozitou při nízkých teplotách se obecně nedoporučuje kvůli tomu, že se mohou uvolnit úsady, které v motoru při používání 10W 40 vegetovaly a nadělat v něm neplechu (otěr, zanesení kanálků atd.). Nicméně pokud byste po první změně zkrátil interval na řekněme 3000km a potom opět aplikoval 5W 40, (oboje samozřejmě s výměnou filtru) teoreticky byste úsady mohl dostat ven bez poškození motoru. Prosím erudovanější o případné doplnění, opravení...
reagovat
nepřihlášený uživatel
počet příspěvků-
datum registrace-
Pátek 25.11.2011 18:27, RE: Nedostatečná rada.
Petr74 napsal:
S dovolením nesouhlasím, že nemá smysl používat olej 10W-40. Pokud splňuje specifikace A3/B3, nebo jinou požadovanou, nic se tím nezkazí. Měl jsem problém s únikem oleje na motoru 1.9 TDi (cca 0,5 l/100 km) a po návratu k oleji 10W-40 už neubývá ani kapka. Měním cca po 13ti tisících. Motor je subjektivně klidnější, a ani v zimě není problém. Pokud tazatel najezdí 40.000 km ročně, jistě nejezdí krátké trasy, které by ještě rychlejší mazání zmrzlého motoru ospravedlňovaly.
Petr-Tipcars: Ohledně zimy se jedná o to, že olej, který má sníženou viskozitu garantovanou i za studena (5W XY) maže lépe v prvních chvílích po startu. Sluchem to samozřejmě nepoznáte. Olej s větší hodnotou vnitřního tření opravdu přispívá ke zmenšení úniku oleje, ztišení atd., ale nezmenšuje již vytvořené vůle a "neopraví" motor. Takže ano, v tuto chvíli to pomohlo, časem Vám ale pravděpodobně začne ubývat i 10W 40 (opravdu nejsem schopen říci kdy a přeji Vám, aby bezproblémový stav vydržel co nejdéle). Btw. pokud vůz chcete "dojet" a nechcete investovat, lze přechod na "hustší" olej někdy i doporučit.
reagovat
nepřihlášený uživatel
počet příspěvků-
datum registrace-
Pátek 25.11.2011 19:11, Zbytečná věda
Pánové, myslím si, že v tomto případě je příliš mnoho informací a striktních požadavků spíš na škodu. Pokud jde o motor TDI s rotačním čerpadlem, pak má univerzální požadavky na olej jako každý jiný přeplňovaný diesel z počátku století. Takže úplně stačí dodržet výkonovou specifikaci podle evropské ACEA nebo americké normy API. Moderní motorové oleje pro diesely těmto specifikacím odpovídají a většinou je i překračují, ať už jsou tzv. syntetické, polosyntetické nebo minerální, tedy viskozitní třídy 5W-40 až 15W-40. Nedokáži si představit, že by levnější "minerál" škodil motoru, pokud se bude měnit včas. Normy VW jsou důležité až u motorů TDI PD, které mají na olej specifické požadavky. Další specifika vyžadují motory s filtry pevných částic. Ale devět let stará škoda tohle všechno nepotřebuje. Naopak ji určitě neprospívá prodloužený interval výměny oleje až na 30 tisíc km.
reagovat
nepřihlášený uživatel
počet příspěvků-
datum registrace-
Pátek 25.11.2011 23:09, Zbytečná věda ANO ANO
donald napsal:
Pánové, myslím si, že v tomto případě je příliš mnoho informací a striktních požadavků spíš na škodu. Pokud jde o motor TDI s rotačním čerpadlem, pak má univerzální požadavky na olej jako každý jiný přeplňovaný diesel z počátku století. Takže úplně stačí dodržet výkonovou specifikaci podle evropské ACEA nebo americké normy API. Moderní motorové oleje pro diesely těmto specifikacím odpovídají a většinou je i překračují, ať už jsou tzv. syntetické, polosyntetické nebo minerální, tedy viskozitní t...
Ano, je toho tady trochu moc. Ono také záleží jak rychle olej vymněníte, pokud se s tím člověk moc nepáře, zfoukne to do půl hodiny, je jasné, že ta výmněna nebude moooc kvalitní Olej nechte aspon 1 hod. kapat !!
reagovat
nepřihlášený uživatel
počet příspěvků-
datum registrace-
Sobota 26.11.2011 13:21, RE: prechod z 10 na 5w40
anonym napsal:
Petr-Tipcars: 10W 40 má větší hodnotu vnitřního tření, tzn. bude mu v nízkých teplotách trvat o něco déle, než se dostane "až nahoru" než 5W 40. Takže při 5W 40 Vám to přestane klepat pravděpodobně dřív. Nicméně zpětný přechod na olej s lepší viskozitou při nízkých teplotách se obecně nedoporučuje kvůli tomu, že se mohou uvolnit úsady, které v motoru při používání 10W 40 vegetovaly a nadělat v něm neplechu (otěr, zanesení kanálků atd.). Nicméně pokud byste po první změně zkrátil interval na řekn...
Auto pouziva manzelka a najezdi asi tak do 5000km rocne, takze teoreticky muzeme vymenit olej po 3/4 roce?
reagovat
nepřihlášený uživatel
počet příspěvků-
datum registrace-
Sobota 26.11.2011 13:31, RE: Nedostatečná rada.
anonym napsal:
Petr-Tipcars: Díky za příspěvek. Když to vezmu odzadu, s výměnou vzduchového filtru dřív než po 60 000km vřele souhlasím, po takovém nájezdu se již nejedná o filtr, ale o zátku. Lze přijmout to co píšete, že když vozu dáte PŘESNĚ to, co si žádá, tak lze na oleji najet 15 000km bez risku poškození, nicméně je zde jedna věc, kterou zpravidla neovlivníte a tou je, co tam lil člověk před Vámi a jak často to tam lil. Když se to sečte a podtrhne, pořád jde podle mne doporučit interval o něco zkrátit....
"Přejet" olej o 5000km je docela drsný, já se trefil do konce října, kdy byl servis (autorizovaný) přecpaný kvůli přezouvání... Dostal jsem jasné doporučení, nepřejet o více jak 800km. Plus mínus to vyšlo. Proto věřím, že 5tkm navíc může být pro motor začátkem konce...
reagovat
nepřihlášený uživatel
počet příspěvků-
datum registrace-
Neděle 27.11.2011 13:39, RE: prechod z 10 na 5w40
nicco napsal:
Auto pouziva manzelka a najezdi asi tak do 5000km rocne, takze teoreticky muzeme vymenit olej po 3/4 roce?
Petr-Tipcars: Aha, no asi bych nedělal to, že bych tam dal lepší specifikaci teď na podzim a nechal manželku odjezdit přes zimu. Pokud by se skutečně uvolnilo větší množství úsad, tak studené starty (byť s 5W 40) by motoru mohly neprospět. Takže buďto ať manželka více jezdí, nebo bych možná nechal na jaro, nebo pokud možno si s ní prohoďte vůz a odjezděte těch pár tisíc v co nejkratší době. Jde o to, aby se případné uvolněné úsady z motoru dostaly co nejdřív ven, takže půlroční popojíždění moc nedává smysl. Ty 3000km neberte striktně. Každopádně prosím nelijte do oleje žádné zázračné přísady na ztišení atd. Ani před ani po výměně.
reagovat




Copyright © EBM system k.s., 2005 – 2024, všechna práva vyhrazena.