brin napsal:
V praxi je Cebia užitečným nástrojem, který vám ale neřekne nájezd kilometrů, poví vám však historii vozu v ČR. Což je samo o sobě dost užitečné. Normálně by se kupec auta dnes neměl dostat do situace, kdy bude kupovat nějakou vraždu v autobazaru čerstvě dovezenou ze zahraničí. Vždyť to nedává smysl. To si radši do toho zahraničí dojedu podobnou vraždu koupit sám.
Pokud si člověk udělá průzkum a porovná ceny srovnatelných aut v ČR a venku (např. v Německu), tak u nás jsou ojetiny často levnější, tak je nemá moc ekonomický smysl vozit z venku kvůli ceně (pominu-li fakt, že auto s nájezdem 150.000 km z Německa je v často lepším stavu, než s 50.000 km z ČR). Takže u auta z ciziny je nutné se mít 2x na pozoru, co člověk kupuje. Podvodníků jsou mraky, čest výjimkám.
Vozí se bouračky, opravené a prodané jako nebourané (Viz kauza nedávno propíraná na Ford fóru, kdy autobazar prodával opraveno bouračky a kryl ho jeden prodejce Ford. Kupující pak ztratil ostražitost, když viděl auto "od prodejce Ford").
Vozí se brutálně stočené vozy, kdy se stočení provede již v cizině, často na objednávku kupujícího (Viz nedávný rozhovor s člověkem z branže, který jsem četl někde na webu. Popisoval, jak si velcí prodejci ojetin "objednají" auta s určitým nájezdem km a ty pak dostanou přímo z ciziny).
Osobně jsem viděl OI stočenou z 750.000 km (jezdila jako Taxi v Madridu) na cca 200.000 km a prodanou v ČR. Auto se za rok doslova rozpadlo.
Cebia a podobné certifikáty u aut z ciziny nic moc neřeší. Našel jsem jednou v nabídce bazaru auto s certifikátem Cebia, které ale bylo stočené o poměrně velké km a figurovalo na webu sdružení Sova (databáze stočených aut, kterou si vedou).
Bohužel, není vůle zpřístupnit databáze autorizovaných servisů a STK po Evropě a propojit je do jednoho systému, kde by se dala online vyhledat historie vozu. Online to funguje např. u Toyota/Lexus, ale jen u vozů prodaných v ČR.
Technický stav a najeté km jsou jedna věc, ale druhá věc je právní čistota vozu. Je velmi obtížné, v některých případech prakticky nemožné ověřit, zda vozidlo není v exekuci, nebo v zástavě, nebo v konkurzní podstatě atd.