0
zpět
 

diskuze k tématu: Používání meziplynu v dnešní době

kategorie zařazení tématu: poradna, technické dotazy, typ vozidla, osobní
nepřihlášený uživatel
počet příspěvků-
datum registrace-
Čtvrtek 23.01.2014 17:27, Používání meziplynu v dnešní době
Dobrý den, chtěl bych se zeptat jestli v dnešní době je ještě vhodné používat meziplyn nebo už to nemá smysl, potažmo jestli to dokonce nemůže uškodit vozidlu. Sám jezdím s meziplynem od autoškoly na Céčko a tak nějak mi to zůstalo. Aktuálně používám Audi A4 1.9 TDI PD, 85kw, předtím opel Astra 2.0 DI 60kw a felda 1.3 50kw a stodvacítka. Díky moc za Vaši odbornou odpověď.
reagovat
Michal 22
počet příspěvků51
datum registrace09.10.2008
Čtvrtek 23.01.2014 21:20, Meziplyn
Při normálním podřazování to asi nutné není, ale když v 50 km/hod při potřebě rychlého předjetí řadím ze čtvrtého rovnou na druhý stupeň, meziplyn dám. Ta řadící páka potom zapadne mnohem ochotněji.
reagovat
David V
počet příspěvků2054
datum registrace16.05.2007
Čtvrtek 23.01.2014 21:52, RE: Používání meziplynu v dnešní době
nepřihlášený uživatel napsal:
Dobrý den, chtěl bych se zeptat jestli v dnešní době je ještě vhodné používat meziplyn nebo už to nemá smysl, potažmo jestli to dokonce nemůže uškodit vozidlu. Sám jezdím s meziplynem od autoškoly na Céčko a tak nějak mi to zůstalo. Aktuálně používám Audi A4 1.9 TDI PD, 85kw, předtím opel Astra 2.0 DI 60kw a felda 1.3 50kw a stodvacítka. Díky moc za Vaši odbornou odpověď.


Nutnost meziplynu je daná přítomností synchronizačních kroužků v převodovce. Synchronizační kroužky slouží k vyrovnání otaček hnacího a hnaného ozubeného kola v okamžiku řazení. Pokud převodovka není synchony vybavená, tak jsou v okamžiku vyšlápnutí spojky jiné otáčky předlohového hřídele a jiné otáčky hnaných kol. Tento rozdíl způsobuje známé zachrčení, tzv. řazení přes zuby.
Při řazení směrem nahoru se proto sešlapuje spojka před vyřazením a před zařazením následujícího stupně, aby se spojením s motorem předlohový hřídel zpomalil (před chvílí se např. točil 3500 rpm na 3-ku a 4-ka má pro tuto rychlost vozu otáčky 2400).
Při podřazování se rovněž spojka vyšlapuje před vyřazením i před zařazením, jen se vkládá mezi spojky meziplyn, aby se předlohový hřídel roztočil na vyšší otáčky (z otáček 2400 na 4-ku na 3500 na 3-ku) a šlo zařadit bez chrčení.
Moderní převodovky jsou plně synchronizované, čili klasický meziplyn (spojka-plyn-spojka) není nutný a těžko říct jestli má přínos, protože sice zmenšuje opotřebení synchronů a spojkového kotouče, ale zase je 2-násobně namáhané výsuvné ložisko.
Já si dávám falešný meziplyn při sešlápnuté spojce čistě pro plynulejší podřazení a jen nepatrnou úsporu času při pouštění spojky (mohu ji pustit rychleji bez cuknutí auta). Menší opotřebení spojky je spíše jen drobný benefit.
reagovat
smazaný uživatel
počet příspěvků
datum registrace
Čtvrtek 05.06.2014 15:48, re:
Dobrý den. V dnešní době synchronizovaných převodovek již dávání meziplynu při řazení není nutné. Při jeho správném použití ale šetříte převodovku, spojku a případně i dvouhmotový setrvačník. Pokud jste na meziplyn zvyklý, klidně můžete tímto styl řadit i nadále. Ublížit byste tím Vaš emu vozu neměl. Co převodovce může ublížit, je řazení zpátečky, pokud vozidlo není v klidu, u ní se totiž synchronizace nepoužívá.
reagovat


aktualizovat
toto téma sledujete

přestat sledovat toto téma




Copyright © EBM system k.s., 2005 – 2024, všechna práva vyhrazena.