RJ1897 napsal:
Hezký den, rád bych k vám, znalcům, měl dotaz. Současné auto již dosluhuje, a tak jsem se chtěl poptat, jakým směrem se ubírat dále. Před pěti lety jsem kupoval Fiat Bravo 1.4T-jet, r.v. 2009, kdy měl najeto nějakých 30 tisíc kilometrů. Jenomže již se do toho auta investovalo dost peněz, navíc spotřeba oleje je dost vysoká a tudíž svíčky tím dost trpí. Je najeto 170 tisíc km. Auto nebylo nikdy bouráno, nedávný repas motoru. Můj první dotaz zní, jaká je orientační cena, za kterou by se to dal vůz prodat. (vím, že takhle je odhad dost těžký, proto píšu orientační). Druhý dotaz zní do čeho jít dále... Auto bude využíváno denně na kratší trasy (do 30km) a zhruba jednou měsíčně na delší trasu (200km). Prostorný kufr není potřeba. Co očekávám od vozu? Spolehlivost. Po předchozím vozidle by to byla pěkná změna
I když Fiat Bravo bylo auto živé, na vozovce sedělo parádně, tak už převažovala negativa. Dále požaduji rozumnou spotřebu. Je mi jedno, zda to bude benzín nebo diesel. Auto chci mít delší dobu, proto tedy chci jít do nového vozu, cena kolem 300 000 Kč. Děkuji za Vaše tipy.
Dovolím si komentář k tomu bravu - dnes 9 let staré auto, koupené jako 4leté, najelo za 5 let 140 tisíc km, tedy 28 tisíc km ročně. A to je hodně, na ojetinu nižší středí třídy s malým turbobenzinem až moc. Je to taky skoro 2x více, než jak vychází očekávaný nájezd pro nástupnické auto. Nezaměňoval bych proto spolehlivost s údržbou a opotřebením náročným provozem (nejen motoru, ale vozu celkově včetně mechanických dílů, podvozku, hadic, plastů atd.).
Bravo má sice long life servisní interval 30 tisíc, ale při namáhavém provozu by měl být kratší (max 15 tisíc), a to platí obecně, nejen pro fiaty. Pro fiaty ale bez ohledu na různá "odborná" tvrzení je naprosto klíčové dodržovat předepsaný olej od Selénie (Selénia K Pure Energy), ne tam lít náhražky a nedejbože hustší olej, aby se snížila jeho spotřeba. To je cesta do pekla. Olej jako zjednané žerou např. i motory VW - u dvojkové octavie si benzin 1.6 řekl klidně o litr na tisíc km, trojková octavia 2.0 TDI má spotřebu 0,5-1 l (a pro klid uživatele má 0,5 l uvedeno i v manuálu, takže soudně uvažující řidič zařadí do povinné výbavy láhev oleje). Jenže zatímco motory VW mají oleje 4,0-5,2 litru, benzinové bravo ani ne 3 litry (což klade o to vyšší nároky na olej i na zacházení s motorem jako dochlazování turba apod.). Jednoduchou matematikou se dá spočítat, že při stejném užití, servisním intervalu 30 tisíc km a nájezdu 28 000 km ročně lze do octavie mezi výměnami oleje dolít 14 litrů a je to "normální".
A abych se vrátil k dotazu - turbobenzinové bravo se dnes pohybuje v průměrném v rozmezí 80-180 tisíc a rozhoduje stav, výbava, servis, historie. Těch aut je málo a cena každého kusu bude jiná. "Rozumná" cena je někde 130-140 tisíc, pokud je i stav auta "rozumný" a nejde o T-JET nasazený do základní výbavy.
Z nových aut bych vybíral něco, co bude mít prodlouženou záruku na 5 let a aspoň 100 000 km, což by mělo pokrýt předpokládaný nájezd. V zásadě je pak jedno, co to bude. Podíval bych se třeba na Opel Corsa s motorem 1.4 16V, kde je 66 kW - do města malé auto, mimo města dostatek výkonu, žádné turbo, dá se připlatit za pětiletou kompletní záruku na celé auto (zdarma je na motor, převodovku a rozvodovku). Na skladové vozy jsou teď slevy.