0
zpět
 

diskuze k tématu: Ford Focus - podle čeho zvolit správný olej?

kategorie zařazení tématu: poradna, servisní náklady, oleje, aditiva, německá vozidla
nepřihlášený uživatel
počet příspěvků-
datum registrace-
Pondělí 19.09.2011 08:48, rada
No záleží na co to jezdilo předtim, pokud to jezdilo celou dobu na 5w30, kterej je předepsanej, tak bych tam 10w40 určitě nedával, to je tak akorát si zadělat na zbytečný problémy...
reagovat
nepřihlášený uživatel
počet příspěvků-
datum registrace-
Pondělí 19.09.2011 12:01, rada
V kazdem pripade dodrzte vykonovou specifikaci vyrobce, viskozitu si muzete zvolit dle jizdniho rezimu. Ted pred zimou bych doporucil, pokud motor "nezere" olej, zustat bud u 5W-30 nebo max. 5W-40, ta je vhodnejsi pokud jezdite delsi trasy. 10W-40 bych z duvodu vetsi viskozity na zimu nepouzil (pomalejsi zaolejovani motoru). Vyrobce oleje si muzete vybrat dle Vaseho uvazeni (Mobil, Shell, Agip, Motul ....). Akorat doporucuji nekupovat neznackove oleje z Lidlu atd.
reagovat
nepřihlášený uživatel
počet příspěvků-
datum registrace-
Pondělí 19.09.2011 18:23, rada
Zkombinoval bych obě předchozí rady. Pokud víte zcela jistě co se do motoru lilo za olej, pokračujte v tom (samozřejmě pokud se tam lil olej předepsaný výrobcem). Pokud nevíte, nebo se tam lil špatný olej, nechte motor tzn. propláchnout a pak zvolte olej podle druhé rady. Nárazová změna specifikace oleje by mohla i vážně poškodit motor. Zvlášť když má najeto skoro 200 tisíc.
reagovat
nepřihlášený uživatel
počet příspěvků-
datum registrace-
Úterý 20.09.2011 07:36, rada
Tak jednoznacne 5W-30 nebo pripadne 5W-40, plna syntetika, rychly nabeh mazani, ochrana motoru, prodlouzena zivotnost. 10W-40 je uz polosyntetika a pri studenem startu dlouho trva, nez se olej dostane kam ma. O tomhle oleji ma smysl uvazovat jen v pripade, ze uz se vyskytly nejake vule v motoru vlivem opotrebeni, pak je hustsi olej lepsi volba. Jinak nebrat a zustat u 5W-30 - je to takovy olejicek, ale rychle maze a snizuje i treni = mensi spotreba.
reagovat
nepřihlášený uživatel
počet příspěvků-
datum registrace-
Čtvrtek 22.09.2011 20:40, rada
Zdravim, pokud jste použival stále stejný typ oleje tak bych jej neměnil-rozhodně bych nestřídal polo a plnou syntetiku. Motory TDDI je konstrukčně odvozeny z motorů, které Ford vyvinul pro Transit, které jsou na polosyntetiku "dělané" nebo aspoň ji snesou takže pokud nevytáčíte motor od studena polosyntetika neublíží. Navíc výrazný rozdíl stejně nepocítíte (jiná situace by byla u common railu). Byl bych pro tu polosyntetiku 10W-40. Auto s tímto motorem má manželka a má stím najeto 215000km a celou dobu byl použit 10W-40 a bez problémů.
reagovat
nepřihlášený uživatel
počet příspěvků-
datum registrace-
Pátek 23.09.2011 10:53, Olej
Sice se to netýká Fordu, ale Hondy, ovšem zjistil jsem, že spousta lidí kupuje olej pouze podle označení jako je 5W-40 nebo 10W-40 atd., což je blbě. Uvedu příklad, starý motor Honda 2.3 (H23A3 myslím) má jasnou specifikaci oleje a to je norma API SG nebo SH, podle výrobce olej 10W-40, ovšem při bližším zkoumání olejů na našem trhu zjistíte, že potřebnou normu a tepelné rozpětí plní pouze oleje specifikované jako 5W-40, téměř vše co se u nás prodává pod označením 10W-40 není pro tento motor vhodné a jediné co použití takového oleje způsobuje je velká žravost oleje (klidně i litr na necelých 1000 kilometrů nájezdu). Odtud potom vzkazky nešťastných majitelů tohoto motoru kteří i když použili zjevně správný olej (10W-40) nakonec motor přidřeli. Více než viskózní třída a podobné blbosti vás musí zajímat norma a tepelné rozpětí v jakém bude olej pracovat. Pokud ovšem motor na stávající olej jezdí správně a nekonzumuje ho příliš velké množství, je jeho nahrazení za jiný typ spíše hazardem
reagovat
nepřihlášený uživatel
počet příspěvků-
datum registrace-
Pátek 23.09.2011 11:36, RE: Olej
Rover623 napsal:
Sice se to netýká Fordu, ale Hondy, ovšem zjistil jsem, že spousta lidí kupuje olej pouze podle označení jako je 5W-40 nebo 10W-40 atd., což je blbě. Uvedu příklad, starý motor Honda 2.3 (H23A3 myslím) má jasnou specifikaci oleje a to je norma API SG nebo SH, podle výrobce olej 10W-40, ovšem při bližším zkoumání olejů na našem trhu zjistíte, že potřebnou normu a tepelné rozpětí plní pouze oleje specifikované jako 5W-40, téměř vše co se u nás prodává pod označením 10W-40 není pro tento motor vhod...
Jen malé poopravení. Americká norma API (American Petroleum Institut) udává výkonostní třídu oleje. V článku mohla být taky zmíněna. V evropě se sice moc nepoužívá, spíše se přihlíží k normám jednotlivých výrobců, ale vzhledem k její jendnoduchosti a přehlednosti by bylo škoda ji nevzít v potaz.
Každý olej má na sobě orčenou výkonostní třídu dle této normy. Např. API SJ/CF. Písmeno za písmenem S (v tomto případě J) udává výkonostní třídu pro benzínové motory a písmeno za písmenem C (v tomto případě F) udává výkonostní třídu pro naftové motory. Čím vyšší (dle pořadí v abecedě) je písmeno, tím vyšší výkonostní třída. Proto olej se specifikací API SF/CC je určitě horší, než olej API SJ/CF. Dokonce o několik tříd horší. Dalším údajem je údaj o viskozitě. Např. 5W40. První číslice (5) udává viskozitu za studena (pokud vím nazívá se čerpatelnost) a druhá číslice (40) udává viskozitu za tepla (jak se tato viskozita odborně nazývá si nepamatuju). Proto si povšimněte, že závodní vozy jezdí např. s olejem 0W50, který bude splňovat viskozitu jak za studena (to je ta 0 - kdo chce ať se podívá do tabulek konkrétně 0 bude znamenat čerpatelnost při teplotách odchadem -30°C, ne li nižších), tak i za velmi vysokých teplot (to je ta 50-ka). To vyšší číslo udává odolnost vůči trhání olejového filmu.
Co je snad nejdůležitější informace je to, že je ganz prdel, zda je na krabici/láhvi od oleje znak toho či onoho výrobce, důležité je splnění dané výkonostní normy a viskózní třídy. Olej SHELL s výkonostní třídou API SK/CD je rozhodně horší olej než MOGUL s výkonostní třídou API SL/CF. Jasně že většina lidí hrábne po Shellu, protože Mogul je přece fůj...
Olej jako takový se skládá z tzv. "báze" to je olej zcela bez aditiv a právě těchto aditiv. Čistě pro zajímavost - na plenetě Zemi jsou jen 2 (slovy dva) výrobci těchto aditiv, takže si jistě dokážete představit, jak moc záleží na tom že je daný olej "originál" Shell či Castrol, nebo výše zmíněný Mogul.
reagovat
nepřihlášený uživatel
počet příspěvků-
datum registrace-
Pátek 23.09.2011 12:02, Olej jako takový
V článku se autor snažil problém udělat do možná nejsložitější. Obecně platí, že výrobce auta nebo motoru musí udat normu, kterou olej plní nebo překročí. Ta je daná výkon. specifikací buď dle normy značky, evropské ACEA nebo americké API. Patnáct let starý motor nebude vyžadovat olej nejvyšší specifikace, protože v době vzniku o něm konstruktéři neměli ani ponětí, natož pak běžní motoristé.
Není třeba děsit provozovatele vozidel, obzvlášť když mají motory starší konstrukce a navíc v značně opotřebovaném stavu. Navíc je omyl, když se operuje pouze vis. třídou (např. 10W-40), která o kvalitě oleje neříká téměř nic. Pokud tedy majitel fordu nenaleje ten nejhorší olej M 6 AD (Mogul special) za pár korun, nemůže svému miláčkovi ublížit.
reagovat
nepřihlášený uživatel
počet příspěvků-
datum registrace-
Pátek 23.09.2011 12:12, RE: Olej jako takový
donald napsal:
V článku se autor snažil problém udělat do možná nejsložitější. Obecně platí, že výrobce auta nebo motoru musí udat normu, kterou olej plní nebo překročí. Ta je daná výkon. specifikací buď dle normy značky, evropské ACEA nebo americké API. Patnáct let starý motor nebude vyžadovat olej nejvyšší specifikace, protože v době vzniku o něm konstruktéři neměli ani ponětí, natož pak běžní motoristé.
Není třeba děsit provozovatele vozidel, obzvlášť když mají motory starší konstrukce a navíc v značně opo...
Taky jsem si říkal, že se to zbytečně řeší. Takový starý motor má přece distance mezi jenotlivými mazanými součástmi úplně jiné než motor nový.

Zdá se mi, že je v článku chyba týkající se upozornění, že čím tlustší olejový film, tím vyšší náchylnost na potrhání tohoto filmu. Což není pravda. Ale možná si to jen blbě pamatuju...

reagovat
nepřihlášený uživatel
počet příspěvků-
datum registrace-
Pátek 23.09.2011 12:51, RE: Olej
free78 napsal:
Jen malé poopravení. Americká norma API (American Petroleum Institut) udává výkonostní třídu oleje. V článku mohla být taky zmíněna. V evropě se sice moc nepoužívá, spíše se přihlíží k normám jednotlivých výrobců, ale vzhledem k její jendnoduchosti a přehlednosti by bylo škoda ji nevzít v potaz.
Každý olej má na sobě orčenou výkonostní třídu dle této normy. Např. API SJ/CF. Písmeno za písmenem S (v tomto případě J) udává výkonostní třídu pro benzínové motory a písmeno za písmenem C (v tomto pří...
Souhlasím, že popis výkonnostní normy jsem zmínit mohl, i když si místní výrobci definují svoje normy a specifikace a tedy lze vybrat mnoho výrobců podle jejich normy. Navíc pomaluběžné vekloobsahové uškrcené americké motory mají výrazně nižší nároky na olej než evropská produkce s vysokým litrovým výkonem a vysokou střední rychlostí pístu.
Co se týká složení oleje, tak článek, ze kterého čerpáte informace, jsem pravděpodobně četl. Dle mého názoru se týká minerálních, možná polosyntetických olejů, kde je opravdu minerální báze a domíchávají se různá aditiva, jejichž složení si určuje každá olejářská firma. U syntetických olejů bude dle mého názoru mechanismus jiný, neboť podíl minerální složky by měl být malý, ne-li žádný.
Ale jedné věci jsem stejně dodnes nepřišel na kloub. Jaké je rozřazovací kriterium pro posouzení, zda jde o olej minerální, polosyntetický či syntetický. Konkrétně na pixli Formula FE jsem viděl full syntetic, nicméně mi přijde že cena tomu skutečně neodpovídá.
reagovat
nepřihlášený uživatel
počet příspěvků-
datum registrace-
Pátek 23.09.2011 13:10, RE: Olej
David V napsal:
Souhlasím, že popis výkonnostní normy jsem zmínit mohl, i když si místní výrobci definují svoje normy a specifikace a tedy lze vybrat mnoho výrobců podle jejich normy. Navíc pomaluběžné vekloobsahové uškrcené americké motory mají výrazně nižší nároky na olej než evropská produkce s vysokým litrovým výkonem a vysokou střední rychlostí pístu.
Co se týká složení oleje, tak článek, ze kterého čerpáte informace, jsem pravděpodobně četl. Dle mého názoru se týká minerálních, možná polosyntetických ole...
Předem bych chtěl sdělit, že jsem nechtěl úroveň článku jakkoliv snižovat. Za nového redaktora z řad diskutujících jsem moc rád.

Veškeré informace o olejích jsem čerpal zde:
http://www.autopress.cz/?page=mazivarske-myty

Četl jsem to již před cca dvěma lety, tak možná některé informace nebudou zcela přesné.

Na otázku Minerál/Polosyntetika/Syntetika odpovídá článek
"Minerál, polosyntetika, syntetika"
pod mým odkazem.

Pokus si to dobře pamatuju, tak všechny oleje za běžné ceny (do ca 1000,- Kč za litr) jsou minerální oleje. Opravdu dnes je to tak. Dříve nebylo technicky možné vyrobit minerální olej např. 0W40, proto se vyráběl syntézou. Dnes to možné je. Pojmy minerál, polosyntetika, syntetika jsou jen obchodním označením.
reagovat
nepřihlášený uživatel
počet příspěvků-
datum registrace-
Pátek 23.09.2011 13:23, tady jsou dobré informace
http://oleje.cz/forum/viewtopic.php?t=3103&sid=94a8de3ed6250844ec7a2823f3703657
reagovat
nepřihlášený uživatel
počet příspěvků-
datum registrace-
Pátek 23.09.2011 17:44, RE: Olej jako takový
free78 napsal:
Taky jsem si říkal, že se to zbytečně řeší. Takový starý motor má přece distance mezi jenotlivými mazanými součástmi úplně jiné než motor nový.

Zdá se mi, že je v článku chyba týkající se upozornění, že čím tlustší olejový film, tím vyšší náchylnost na potrhání tohoto filmu. Což není pravda. Ale možná si to jen blbě pamatuju...

no,myslím že si to pamatuješ dobře. Daleko náchylnější na trhání filmu jsou právě oleje se sníženou hths tedy A1/B1,proto tyhle "ekooleje" musí být dopované mazivostními přísadami.
Mimochodem není to 1.8tddi v podstatě ještě staré enduro ze sijéry?
reagovat
nepřihlášený uživatel
počet příspěvků-
datum registrace-
Neděle 25.09.2011 00:17, RE: Olej jako takový
olda napsal:
no,myslím že si to pamatuješ dobře. Daleko náchylnější na trhání filmu jsou právě oleje se sníženou hths tedy A1/B1,proto tyhle "ekooleje" musí být dopované mazivostními přísadami.
Mimochodem není to 1.8tddi v podstatě ještě staré enduro ze sijéry?
Z textu: "Pokud by ovšem tloušťka filmu byla větší než uvažovaná, může docházet k trhání olejového filmu, lokálnímu přehřívání a přidírání."
Rád bych věděl kde na tohle autor přišel.
reagovat
nepřihlášený uživatel
počet příspěvků-
datum registrace-
Neděle 25.09.2011 21:09, RE: Olej jako takový
olda napsal:
Z textu: "Pokud by ovšem tloušťka filmu byla větší než uvažovaná, může docházet k trhání olejového filmu, lokálnímu přehřívání a přidírání."
Rád bych věděl kde na tohle autor přišel.
Řekl bych, že jsem to nepřesně popsal. Šlo mi o to, že příliš vizkózní olej (s větší tloušťkou filmu) se někam vůbec nedostane (menší vůle), což jsem nevhodně označil, že se film potrhá. Za to se omlouvám.
reagovat
nepřihlášený uživatel
počet příspěvků-
datum registrace-
Čtvrtek 16.08.2012 16:20, RE: Olej jako takový
olda napsal:
Z textu: "Pokud by ovšem tloušťka filmu byla větší než uvažovaná, může docházet k trhání olejového filmu, lokálnímu přehřívání a přidírání."
Rád bych věděl kde na tohle autor přišel.
a nemal by si dávať olej ford formula f 5W-30 ? http://www.webareal.sk/extraolej/eshop/8-1-motorovy-olej-Ford-Opel-Mazda/0/5/51-Ford-Formula-F-5W-30-5L

reagovat
julius
počet příspěvků2
datum registrace21.02.2013
Čtvrtek 21.02.2013 23:58, olej
castokrat je turbo narocnejsie na olej,kedze je chladene olejom ako samotny motor.samozrejme treba tam davat to co pise vyrobca.nemecke znackove servisy davaju Schell,resp. Castrol. podstatne je dodrzat hodnoty a specifikaciu,skor ako znacku...bravcovy rezen ma byt zo svine a nie s kurata . a tak je to aj s olejom,co tam ma ist to tam treba dat,a ked uz je tak vybenahy,ze bude s predpisanym olejom zrat viac oleja ,tak co uz....a hlavne olej treba castejsie menit ako je predpisane,zaklad pre dlhu zivotnost motora....taky olej este nevymysleli ,ktory vydrzi 30 000 km,len sa dobre predava)))
max na oleji 15 tis. ak vela po meste,tak 12 tis a menit.
reagovat




Copyright © EBM system k.s., 2005 – 2024, všechna práva vyhrazena.