0
zpět
 

diskuze k tématu: Motory Fiat 1,4 T-Jet

kategorie zařazení tématu: poradna, technické dotazy, automobilky, italská vozidla
lettro
počet příspěvků8
datum registrace24.10.2006
Pondělí 24.10.2016 23:26, Motory Fiat 1,4 T-Jet
Ve Fiatech Bravo/Lancii Delta se používají m.j. motory 1,4 T-Jet. Mají výkon buď 120 k nebo 150 k. Zajímá mě, zda je ten rozdíl výkonu realizován jen různým softwarem řídící jednotky. Jinými slovy zda všechny mechanické komponenty jsou dimenzovány na vyšší výkon a pro variantu 120 k je pouze omezen softwarem ? Bylo by tedy možné dosáhnout vyššího výkonu jednoduše výměnou tohoto sw ?
Dílny, které nabízejí chiptuning tvrdí, že s vyšším výkonem se současně sníží spotřeba (stačí méně šlapat na plyn pro dosažení požadované rychlosti). Jaký by tedy měla smysl slabší varianta motoru 1,4 T-Jet, když ani spotřeba by nebyla nižší než u silnějšího motoru ?
reagovat
Ma007
počet příspěvků193
datum registrace26.11.2013
Úterý 25.10.2016 08:36, RE: Motory Fiat 1,4 T-Jet
lettro napsal:
Ve Fiatech Bravo/Lancii Delta se používají m.j. motory 1,4 T-Jet. Mají výkon buď 120 k nebo 150 k. Zajímá mě, zda je ten rozdíl výkonu realizován jen různým softwarem řídící jednotky. Jinými slovy zda všechny mechanické komponenty jsou dimenzovány na vyšší výkon a pro variantu 120 k je pouze omezen softwarem ? Bylo by tedy možné dosáhnout vyššího výkonu jednoduše výměnou tohoto sw ? Dílny, které nabízejí chiptuning tvrdí, že s vyšším výkonem se současně sníží spotřeba (stačí méně šlapat na plyn pro dosažení požadované rychlosti). Jaký by tedy měla smysl slabší varianta motoru 1,4 T-Jet, když ani spotřeba by nebyla nižší než u silnějšího motoru ?


Na kecy tunerov o spotrebe sa vykašli. Na dosiahnutie rovnakého výkonu potrebuješ rovnaké množstvo paliva. To zobrazované "zníženie spotreby" je len oblb palubného PC.

reagovat
Jencek
počet příspěvků91
datum registrace09.01.2016
Úterý 25.10.2016 09:56, .............
Tzv chiptuningem muzes pri klidne jizde dosahnout mensi spotreby ale jsou to jen par deci ale pokud tomu zacnes slapat tak to ma opacny efekt tenhlw motor me taky zajma pokukuju prave po tom Bravu tak by me zaroven zajmal nazor nekoho kdo tenhle motor vlastni jaky je a jak je snim spokojeny
reagovat
Martin72
počet příspěvků82
datum registrace30.09.2016
Úterý 25.10.2016 17:20, Bravo T-jet
Rozdíl mezi 88kw a 110kw je ve vačkách a v turbu (i v SW). Slabší má kratší vačky a menší turbo, pracuje tudíž s vyšším tlakem při nižších otáčkách, proto má nejvyšší kroutící moment posazen do 1750ot (206Nm), ale maximální výkon končí na 5000ot. Silnější verze má větší turbo, delší a vyšší vačky, v základní setupu má maximální kroutící moment posunutý o 500ot a to samé se týká i max. výkonu. Verze sport (pouze 110kw) má na palubce kouzelné tlačítko "Sport" a to upraví přeplňování v režimu turbo boost na 1,3atm po dobu 80s, zrychlí odezvu plynu a ztuhne posilovač řízení. Maximální výkon zůstává stejný kroutící moment je nejvyšší při 3000ot a to 230Nm. Tohle jsou papírové hodnoty, reálné bývají větší, aspoň dle měření. Co se týká spotřeby, tak moje reálně naměřené údaje (verze 110kw) po 3,5kkm jsou následující. Jízda po městě plynulý provoz 8,5l/100km, dálnice při 130km/h cca 8l/100km. Smíšený provoz (město/dálnice/okresky) rovným dílem 7,5l/100km. Používám temtomat, nikterak se neomezuji. Občas se vám na dálnici při jízdě v levém pruhu stane, že toto auto přitahuje řidiče co řídí sen české domácnosti, ale není to nic s čím by si motor neporadil. Vyšší spotřeba je daná koncepcí motoru, který je zase blbuvzdorný. Výhodou motoru je, že se jedná koncepčně o klasický atmosferický motor, žádné variátory na vačkách, žádné zpětné ekologické přisávače výfukových splodin a má to nepřímý vstřik a jeden ventilátor z vysavače na sání.
reagovat
Zvirak
počet příspěvků459
datum registrace09.09.2012
Úterý 25.10.2016 18:08, RE: Bravo T-jet
Martin72 napsal:
... po 3,5kkm ...


to jsou mi ale zvláštní jednotky :D
reagovat
Martin72
počet příspěvků82
datum registrace30.09.2016
Úterý 25.10.2016 18:11, RE: Bravo T-jet
Zvirak napsal:
Martin72 napsal:
... po 3,5kkm ...
to jsou mi ale zvláštní jednotky :D


njn, to je ta lenost
reagovat
lettro
počet příspěvků8
datum registrace24.10.2006
Úterý 25.10.2016 22:16, Lancia Delta 1,4 T-Jet 120
Díky za přesné a odborné vysvětlení. Teď je tedy jasné, že nestačí žádné vyjmutí omezovače z ŘJ jak mi někteří "znalci" vysvětlovali.
Já mám tento motor v Lancii Delta ve slabším provedení. Vzhledem k tomu, že jsem předtím měl Fiat Stilo s motorem 1,4 70 kW, jsem i tímto slabším provedení motoru T-Jet nadšený ! Nesnažím se nijak jezdit na spotřebu, využívám skvělé akcelerace i možnosti trvale vysoké dálniční rychlosti (samozřejmě v porovnání s předchozím 70 kW motorem bez turba - vše je relativní). Dlouhodobou spotřebu mám 6,8 l/100km. Rozdíl mezi jízdou po dálnici a mimo ni je cca 1l. Při jízdě v hustě zastavěné oblasti s mnoha obcemi (např. Ostrava - Opava) klidně i pod 6 l, ale Ostrava - Olomouc po dálnici za 7,5 l. Tolik pro ilustraci. Potrápilo mě jen opakované vynechávání na jednom z válců. Po výměně zapalovací cívky a (pro jistotu) všech svíček se ukázalo, že cívka nebyla vadná a svíčka se znovu "zalila" - stačilo ji vypálit a funguje dále. Závada je tedy asi ve vstřikovači, ale posledních pár tisíc km se neprojevila. Najeto mám 178 tis. km
reagovat
Martin72
počet příspěvků82
datum registrace30.09.2016
Čtvrtek 27.10.2016 11:02, RE: Lancia Delta 1,4 T-Jet 120
lettro napsal:
Díky za přesné a odborné vysvětlení. Teď je tedy jasné, že nestačí žádné vyjmutí omezovače z ŘJ jak mi někteří "znalci" vysvětlovali.Já mám tento motor v Lancii Delta ve slabším provedení. Vzhledem k tomu, že jsem předtím měl Fiat Stilo s motorem 1,4 70 kW, jsem i tímto slabším provedení motoru T-Jet nadšený ! Nesnažím se nijak jezdit na spotřebu, využívám skvělé akcelerace i možnosti trvale vysoké dálniční rychlosti (samozřejmě v porovnání s předchozím 70 kW motorem bez turba - vše je relativní). Dlouhodobou spotřebu mám 6,8 l/100km. Rozdíl mezi jízdou po dálnici a mimo ni je cca 1l. Při jízdě v hustě zastavěné oblasti s mnoha obcemi (např. Ostrava - Opava) klidně i pod 6 l, ale Ostrava - Olomouc po dálnici za 7,5 l. Tolik pro ilustraci. Potrápilo mě jen opakované vynechávání na jednom z válců. Po výměně zapalovací cívky a (pro jistotu) všech svíček se ukázalo, že cívka nebyla vadná a svíčka se znovu "zalila" - stačilo ji vypálit a funguje dále. Závada je tedy asi ve vstřikovači, ale posledních pár tisíc km se neprojevila. Najeto mám 178 tis. km


Jak jsem již psal, nižší spotřeba u slabší verze je daná efektivnější prací v nižších otáčkách nebo při částečném zatížení (kratší vačky). Spotřebou po městě jsem myslel jízdu po Praze ve všední den tak v čase 11-13hod, je to čas, kdy se doprava pohybuje a silnice nepřipomínají parkoviště.
U 88kw verze se upravoval výkon tak, že se SW zvedl plnící tlak a upravily mapy nebo se motor osadil turbem z verze 110kw + korekce map. Samotný motor 110kw je schodný s motorem co byl osazován do nejostřejší verze F500 Abarth, jediný rozdíl (krom SW) byl v turbu, tam bylo místo IHI vl36 použito turbo Garrett GT-1446. Garrett má turbínu uloženou ve valivých ložiscích, což umožňuje menší vůli mezi turbínou a karterem (prostě je účinnější, hlavně při náběhu ).
Co se týká tzv. zalité svíčky, tak svíčkám v tomto motoru nesvědčí tzv. posouvání auta po dvoře. Výrobce doporučuje, že po nastartování by mělo dojít k ohřátí motoru, tento neduh se objevil již při dodávce nových vozů, kdy se s auty šoupalo v rámci servisu před prodejem. Nic se neděje, když si během dne šoupneš s autem a pak ho projedeš, ale v servise se s těmi auty šoupalo a nikam nevyjely. Další na co jsou svíčky háklivé je palivo, to co popisuješ se občas někomu přihodilo, většinou stačilo změnit benzínku, ideální je používat do benzínu třeba aditivum Vif nebo tzv. prémiové palivo. Já jezdím na Vervu 100 a motor si to užívá. Osobně se mu nedivím, sám také lépe funguji na krkovičku než na brokolici.
Určitou slabinou byly 6sp. převodovky, jednalo se o skříně GM M32 a její deriváty. V převodovkách odcházely ložiska (zejména v Oplech, ty je také používaly). Vedly se dohady, jestli byly špatná ložiska nebo málo oleje popřípadě špatná montáž (velké přepětí ložisek). Každopádně se vyplatí kontrolovat hladinu oleje ve skříni a olej měnit cca po 60k km (v motoru po 15k km). Náplně používat co předepsal výrobce a to od brzdovky přes oleje po chladící kapalinu, náhradami neušetříš a přidělat si potíže můžeš. Pokud tě ještě něco zajímá, tak se zeptej.
reagovat
lettro
počet příspěvků8
datum registrace24.10.2006
Čtvrtek 27.10.2016 21:06, Motor a převodovka Lancia Delta
Ahoj, jsem rád, že jsem narazil na tebe, který problematiku evidentně má "v malíčku", zřejmě se tím živíš a jen bych si gratuloval, kdybych měl takového servisáka někde poblíž.
Já jsem motoristický nadšenec, znalosti mám jen teoretické čerpané většinou ze Světa Motoru. Takže VIF přidávám svědomitě a pravidelně od první chvíle, olej měním úzkostlivě po 15 tis. km a jen doporučenou specifikaci. Snad mi tedy vydrží dlouho bez podstatných problémů.
Ale převodovka : Po koupí vozu (ojetý, najeto asi 150 tis. km) se na 1. a 2. stupeň ozývaly nezdravé zvuky z převodovky, nicméně kromě té nepříjemné akustiky nebyly s řazením problémy. Vyměnil jsem olej v převodovce, přidal nějaké aditivum. Ihned se sice nezměnilo nic, ale dnes již je převodovka bez pazvuků. Projevuje se ale ještě jednou anomálií a sice je-li řadicí páka vepředu (1., 3. a 5. stupeň), dojde při akceleraci k citelnému reakčnímu pohybu vzad. Funkčně to sice nijak nevadí, ale určitě to není dobré. nepoznal jsem to ještě u žádného auta. Přitom pracuji v autobazaru a jezdím s nejrůznějšími "šunkami", které mají až 300 tis. km a řadí bezvadně. Je třeba se toho obávat ? V mém servisu tvrdí, že se nejedná o nic nebezpečného.
Zdraví Rosťa, Ostrava
reagovat
Martin72
počet příspěvků82
datum registrace30.09.2016
Pátek 28.10.2016 08:14, Motor a převodovka
to: lettro
Musím tě zklamat, neživím se tím.
Fofr klace se určitě nepohybuje pokud je vše v pořádku, normální to není. Za běžných okolností bych ti poradil provést kontrolu silentbloků co drží motor s převodovkou, ale v případě této převodovky dochází k tomuto jevu v případě poškození ložisek. Právě pohybující se řadící páka po zařazení rychlosti je první předzvěstí jejich kolapsu. Následná deakcelerace a akcelerace už s řadící pákou nehýbe, aspoň tak to bylo vypozorováno. Když už se začnou linout z převodovky nevhodné zvuky, tak tomu se říká "Vteřiny před katastrofou". Výměnu ložisek lze provést aniž by se vyndavala skříň z auta. U Brava je okolo skříně dost místa, v létě to kamarád někomu dělal u Alfy Mito (také bez vyndání převodovky a dělali to na dvorku). Nejdříve odchází vnější ložiska, na to stačí sundat víko převodovky, pokud se to nechá déle začnou odcházet i vnitřní ložiska. Kdybych to dělal na svém, rovnou bych vyměnil všech šest ložisek pro všechny tři hřídele.
reagovat
lettro
počet příspěvků8
datum registrace24.10.2006
Pondělí 31.10.2016 18:28, převodovka
Hmmm..., tvoje diagnoza stavu mé převodovky na základě mého popisu je na jedné straně hrozivá (měnit ložiska), na druhé straně je optimistická alespoň tou možností provedení bez demontáže agregátu. Teď jenom - kde bydlí tvůj kamarád, který to takto umí ? a na kolik to vyjde ?
V každém případě to nebudu dělat dříve než se to bude jevit neúnosné. Pazvuky se mi už neozývají a řadící páka se hýbe právě při akceleraci ne po zařazení, takže bych to přece jenom viděl na ty silenbloky.
Díky a zdravím !
reagovat
Martin72
počet příspěvků82
datum registrace30.09.2016
Pondělí 31.10.2016 20:08, Převodovka M32
Kamarád bydlí na Kladně. Vyměnit ložiska na téhle skříni není složité, řekl bych, že přeložiskovat převodovku ze Škodovky 1000 MB zabere více času. Nad těmi silentbloky jsem ještě přemýšlel. Vím, že jsem to napsal jako jistou možnost. Neuvědomil jsem si ale, že tady jsou na ovládání lanka a ne táhla. Tudíž, pokud jsou bowdeny zaaretovány, tak ani hýbající se agregát nezpůsobí pohyb řadičky. Pokud si chceš něco přečíst o této skříni, tak můžeš zde:
http://forum.cars.cz/opel-astra-h/viewtopic.php?f=45

EDIT:
Nevím proč se mi nejde zkopírovat celý link, tak ti popíšu kde to najít:
Technika/Návody/převodovka M32 identifikace vůle ložisek a jejich opotřebení
reagovat
lettro
počet příspěvků8
datum registrace24.10.2006
Pondělí 31.10.2016 22:46, převodovka M32
Tip na vlákno o převodovkách byl pro mě velmi užitečný a poučný. Tvůj přehled je pro mě opravdu přínos. Díky.
No a protože Kladno je přece jenom daleko, budu hledat odborníka na převodovky z okolí Ostravy. Zatím budu jezdit. Převodovka mi nehučí, jen řadička se mi hýbe. Je zajímavé, že na 1., 3. a 5. stupeň, tedy vždy, když je v přední poloze. To jsem nezaznamenal u nikoho z diskutujících od Opelů.
reagovat
Martin72
počet příspěvků82
datum registrace30.09.2016
Pondělí 31.10.2016 23:04, M32
reagovat
XiXao
počet příspěvků1
datum registrace01.02.2019
Pátek 01.02.2019 12:59, RE: RE: Lancia Delta 1,4 T-Jet 120
citace:
reakce na: Martin72, 27.10.2016 11:02 (Jak jsem již psal, nižší spotř ...)


Mám dotaz ohledně převodovky, mám Punto T-Jet 88kW, je tam 5Q bez pojistky na zpátečku, řazení mi jde děsně ztuha a nevrací se na neutrál(zleva do prava), kvalty jdou zařadit krásně ale 2 a R mi občas vyskočí když se chci rozjet.

mechanik mi říkal že je problém v kulise ale nemůžu ji nikde sehnat (všude mají 5Q s pojistkou na R), nevíte někdo kde by se dala koupit ?
reagovat
Martin72
počet příspěvků82
datum registrace30.09.2016
Pátek 01.02.2019 13:27, RE: RE: RE: Lancia Delta 1,4 T-Jet 120
citace:
reakce na: XiXao, 01.02.2019 12:59 (Mám dotaz ohledně převodovky, ...)


Vem VIN podívej se na ePer, tam najdeš číslo a pak se stav buď na vrakovišti nebo v autorizáku.
reagovat


aktualizovat
toto téma sledujete

přestat sledovat toto téma

podobná vozidla v nabídce:




Copyright © EBM system k.s., 2005 – 2024, všechna práva vyhrazena.