0
zpět
 

diskuze k tématu: dnešní systémy LPG-dotaz

kategorie zařazení tématu: poradna, jaké palivo vybrat, ostatní, typ vozidla, osobní
mari1300
počet příspěvků31
datum registrace09.10.2011
Středa 16.10.2013 01:10, dnešní systémy LPG-dotaz
Zdravím,
v předchozím autě jsem měl starší systém LPG s tzv. směšovačem s ručním přepínáním a jelikož zvažuji koupě novějšího auta taktéž s LPG, rád bych si nechal objasnit nějaké zásadní souvyslosti a rozdíly...

LPG systémy v dnešních \"moderních\" motorech se již přepínjí na LPG sami (po zahřátí motoru na cca 35-40 st.) a údajně pracují již pouze s přistříkáváním benzínu(v určitých intervalech-cca každý 7-10 cyklus), kvůli chlazení trysek, ,takže k reálné spotřebě na LPG je třeba připočíst ještě ca 10+% spotřebu benzínu...
Když vezmu v potaz ranní studené starty a krátké popojížďky v zimním období, kdy motor poběží pouze na benzín, nezdá se mi dnešní LPG již tak výhodné...

Otázka zní:
je pravda, že dnešní nové LPG systémy (po zahřátí motoru a přepnutí na LPG) fungují všechny pouze s přístřikem benzínu(kvůli chlazení) , nebo je to individuální ( podle použitého výrobce LPG a typu motoru) a tudíž s nimi lze jezdit pouze na LPG bez přístřiku benzínu?

Díky za objasnění, Marek
reagovat
free78
počet příspěvků300
datum registrace19.09.2008
Středa 16.10.2013 06:37, LPG - druhy
LPG systémy můžeme v podstatě rozdělit na tři druhy.

Nejstarší je systém mechanicky (podtlakem v sání) řízeného ventilu. Typické použití bylo v Š120 a Š Favorit, které jednak díky nedokonalému nastavení podtlakového ventilu a také díky absenci katalysátoru šli při jízdě cítit po nespáleném LPG. Odtud tedy pochází ta informace, že "auta s LPG smrdí".
Cena tohoto systému bývala 10 - 15 tis Kč.

Další variantou je takzvané sekvenční vstřikování. V tomto případě je plyn dávkován samostatným elektronicky řízeným vstřikovačem pro každý jednotlivý válec. Plyn se vstřikuje do sání. Velikost dávky určuje řídící jednotka LPG. Tato jednotka po přepnutí na LPG odpojí benzínové vstřikovače a na základě impulzů řídících benzínové vstřikovače řídí vstřikovače plynu. V podstatě můžeme říci, že LPG řídící jednotka pouze prodlouží délku vstřiku určenou pro benzínové vstřikovače (LPG má nižší výhřevnost, je třeba ho vstřikovat o něco více). Dalo by se také říci, že auto v podstatě netuší, že jede na LPG. U tohoto systému již není po přepnutí na plyn tak markantní rozdíl ve výkonu oproti jízdě na benzín, osobně jsem s tímto systémem najel cca 100tkm a reakce motoru se dají charakterizovat jako o něco tupější při změně otáček, jako by měl motor najeto o pár desítek tisíc km více než při jízdě na benzín.
Přepnutí na LPG se děje automaticky, řídící jednotka LPG čeká na splnění následujících podmínek pro přepnutí:
- dostatečná teplota chladící kapaliny (lze nastavit zpravidla mezi 30°C až 80°C)
- max. zatížení motoru (aby se nepřepínalo palivo při zatížení motoru - např. při potřebě akcelerace)
- min. otáčky pro přepnutí (aby se to nepřeplo na LPG když jede motor na volnoběh a nechcíplo to, ale až jsou otáčky nad řekněme 1500. Lze nastavit.)
U mne došlo k přepnutí na LPG v létě po cca 500m jízdy, v zimě asi po 2km jízdy.
To, na jaké palivo jedete a kolik LPG máte ještě v nádrži ukazují LED diody na přepínači benzín/LPG.
Cena tohoto systému je dle typu 22 - 50 tis Kč.

Třetím a posledním typem LPG systému je systém který již nevstřikuje plynné LPG (jako předchozí dva typy) ale přímo kapalné LPG a to nikoliv do sání, ale přímo do válce. Tento systém lze namontovat na motory s přímým vstřikem paliva do válců. Úbytek výkonu zde již není žádný. Jenže. Při jízdě ba LPG dochází k přehřívání vstřikovačů a tak se to řeší tak, každý n-tý, například každý desátý vstřik není LPG ale benzín.
Cenu tohoto typu pouze odhaduji na 40 - 60 tis Kč.

Cenu obecně ovlivňuje typ/výrobce zařízení, počet válců a velikost nádrže na LPG. Pozor - naši skvělí zákonodárci prosadili, že nádrže na LPG do aut mají omezenou životnost a to 10 let. Po deseti letech se musí vyměnit (= cca 6 tis Kč). Pokud nyní pokyvujete hlavou a říkáte něco, že je to přece dobře, tak mi někdo vysvětlete, proč bomby na LPG pro domácí využití (např. pro vařiče atd.) žádnou takovou lhůtu nemají a pokojně moknou venku u benzínek v pletivové ohradě, zatímco bomba v autě je v suchu a po 10 letech vypadá jako nová...

Nádrž na LPG může být buď válcová - ta se montuje do kufru, nebo toroidní, která se montuje na místo rezervního kola.
reagovat
bitner
počet příspěvků216
datum registrace19.06.2012
Čtvrtek 17.10.2013 10:30, "3. typ"
Mozna se mylim, ale rekl bych, ze popis "3. typu LPG" je spatne.

Problem s chlazenim benzinovych vstriku je pouze u primovstrikovych benzinu (FSi, TSi u koncernu napr., 1,2 TCe u Renaultu...), POKUD je prestavba provedena "postaru" - umistenim plynovych vstrikovacu do sani (degradace motoru na neprimovstrikovou MPI). Pak se musi pro chlazeni benzinovych vstriku pouzit i benzin. Smysl takove prestavby mi unika. Nejenze uspora jde do kytek, ale ty benzinove vstriky se stejne casem usmazi. Cena je navic tech 40 000.

Pak je dalsi stupen, a to je to vstrikovani kapalne faze LPG primo do valce. V tom pripade se benzinove vstriky nahradi plynovymi (nebo taky ne, nevim), a jede se od startu pouze na LPG. Tohle ale umi malokdo a stoji to udajne kolem 70 000. Takze vec pouze pro opravdove nadsence, dokud cena takoveho reseni neklesne aspon na polovinu.

Pro normalni pouziti doporucuju koupit idealne atmosfericky motor s neprimym vstrikem. Turbo to mit teoreticky muze, ale urcite ne primy vstrik.
reagovat
free78
počet příspěvků300
datum registrace19.09.2008
Čtvrtek 17.10.2013 10:48, RE: "3. typ"
bitner napsal:
Mozna se mylim, ale rekl bych, ze popis "3. typu LPG" je spatne.Problem s chlazenim benzinovych vstriku je pouze u primovstrikovych benzinu (FSi, TSi u koncernu napr., 1,2 TCe u Renaultu...), POKUD je prestavba provedena "postaru" - umistenim plynovych vstrikovacu do sani (degradace motoru na neprimovstrikovou MPI). Pak se musi pro chlazeni benzinovych vstriku pouzit i benzin. Smysl takove prestavby mi unika. Nejenze uspora jde do kytek, ale ty benzinove vstriky se stejne casem usmazi. Cena je navic tech 40 000.Pak je dalsi stupen, a to je to vstrikovani kapalne faze LPG primo do valce. V tom pripade se benzinove vstriky nahradi plynovymi (nebo taky ne, nevim), a jede se od startu pouze na LPG. Tohle ale umi malokdo a stoji to udajne kolem 70 000. Takze vec pouze pro opravdove nadsence, dokud cena takoveho reseni neklesne aspon na polovinu.Pro normalni pouziti doporucuju koupit idealne atmosfericky motor s neprimym vstrikem. Turbo to mit teoreticky muze, ale urcite ne primy vstrik.


Asi to bude tak. Já mám rozsáhlé zkušenosti s typem č. 2, tedy se sekvenčním vstřikováním. Co nebylo zatím zmíněno je fakt, že systém sekvenčního vstřikování může být legálně přemontováván z auta do auta, takže není nutné pokaždé při změně vozu kupovat systém nový.
reagovat
David V
počet příspěvků1863
datum registrace16.05.2007
Čtvrtek 17.10.2013 11:15, RE: "3. typ"
free78 napsal:
bitner napsal:
Mozna se mylim, ale rekl bych, ze popis "3. typu LPG" je spatne.Problem s chlazenim benzinovych vstriku je pouze u primovstrikovych benzinu (FSi, TSi u koncernu napr., 1,2 TCe u Renaultu...), POKUD je prestavba provedena "postaru" - umistenim plynovych vstrikovacu do sani (degradace motoru na neprimovstrikovou MPI). Pak se musi pro chlazeni benzinovych vstriku pouzit i benzin. Smysl takove prestavby mi unika. Nejenze uspora jde do kytek, ale ty benzinove vstriky se stejne casem usmazi. Cena je navic tech 40 000.Pak je dalsi stupen, a to je to vstrikovani kapalne faze LPG primo do valce. V tom pripade se benzinove vstriky nahradi plynovymi (nebo taky ne, nevim), a jede se od startu pouze na LPG. Tohle ale umi malokdo a stoji to udajne kolem 70 000. Takze vec pouze pro opravdove nadsence, dokud cena takoveho reseni neklesne aspon na polovinu.Pro normalni pouziti doporucuju koupit idealne atmosfericky motor s neprimym vstrikem. Turbo to mit teoreticky muze, ale urcite ne primy vstrik.
Asi to bude tak. Já mám rozsáhlé zkušenosti s typem č. 2, tedy se sekvenčním vstřikováním. Co nebylo zatím zmíněno je fakt, že systém sekvenčního vstřikování může být legálně přemontováván z auta do auta, takže není nutné pokaždé při změně vozu kupovat systém nový.


Tohle mě zaujalo. Co se udělá s těmi dírkami, co tam všude zůstanou? Nebo se bere, že se auto nechá po demontáži sešrotovat?
reagovat
free78
počet příspěvků300
datum registrace19.09.2008
Čtvrtek 17.10.2013 11:29, RE: "3. typ"
David V napsal:
free78 napsal:
bitner napsal:
Mozna se mylim, ale rekl bych, ze popis "3. typu LPG" je spatne.Problem s chlazenim benzinovych vstriku je pouze u primovstrikovych benzinu (FSi, TSi u koncernu napr., 1,2 TCe u Renaultu...), POKUD je prestavba provedena "postaru" - umistenim plynovych vstrikovacu do sani (degradace motoru na neprimovstrikovou MPI). Pak se musi pro chlazeni benzinovych vstriku pouzit i benzin. Smysl takove prestavby mi unika. Nejenze uspora jde do kytek, ale ty benzinove vstriky se stejne casem usmazi. Cena je navic tech 40 000.Pak je dalsi stupen, a to je to vstrikovani kapalne faze LPG primo do valce. V tom pripade se benzinove vstriky nahradi plynovymi (nebo taky ne, nevim), a jede se od startu pouze na LPG. Tohle ale umi malokdo a stoji to udajne kolem 70 000. Takze vec pouze pro opravdove nadsence, dokud cena takoveho reseni neklesne aspon na polovinu.Pro normalni pouziti doporucuju koupit idealne atmosfericky motor s neprimym vstrikem. Turbo to mit teoreticky muze, ale urcite ne primy vstrik.
Asi to bude tak. Já mám rozsáhlé zkušenosti s typem č. 2, tedy se sekvenčním vstřikováním. Co nebylo zatím zmíněno je fakt, že systém sekvenčního vstřikování může být legálně přemontováván z auta do auta, takže není nutné pokaždé při změně vozu kupovat systém nový.
Tohle mě zaujalo. Co se udělá s těmi dírkami, co tam všude zůstanou? Nebo se bere, že se auto nechá po demontáži sešrotovat?


Při přemontování na jiný vůz se nepřendává vše. Demontáž některých dílů by byla neekonomická, některé díly navíc podléhají opotřebení a proto se nahrazují novým dílem.
Typycky veškeré gumové hadice pro rozvod plynného LPG, kovové trubky pro vedení kapalného LPG a trysky co jsou navrtány do sání (neplést s tím elektronicky řízeným vstřikovačem - ten se samozřejmě použije). Čili díry by tam zůstat neměly (nebo se snadno zacpou).
Důvodem pro demontáž může být buď případ, že se takové auto sešrotuje, tam by nějaké díry byly jedno (tak jsem to hned 2x provedl i já). Nebo mne napadá ještě možnost demontáže z důvodu, že kupec tohoto vozu nechtěl připlatit cca 10 tis. Kč příplatek za to že je v autě LPG system (v původní ceně cca 30 tis Kč) a proto jej někdo může nechat demontovat a použít v dalším voze. Někteří (většina) lidé jsou nesoudní a nechtějí za instalovaný drahý LPG systém nic připlácet.
reagovat
Karel - TipCars.com
počet příspěvků1089
datum registrace09.05.2007
Středa 13.11.2013 22:30, re:
Dobrý den. S přístřikem benzínu pracují systémy LPG pouze u motorů vybavených přímým vstřikováním paliva. Bez něho by totiž docházelo k již zmíněnému přehřívání vstřikovačů. V případě motorů s nepřímým vstřikováním benzinu do sacího potrubí se montují sekvenční LPG systémy, které potřebují benzín pouze krátkou chvíli po studeném startu a následně už jízda probíhá pouze na plyn (ve vysokých otáčkách při maximálním výkonu ale řada systémů ale opět přepíná na benzín).
reagovat


aktualizovat
toto téma sledujete

přestat sledovat toto téma




Copyright © EBM system s.r.o., 2005 – 2019, všechna práva vyhrazena.