0
zpět
 

diskuze k tématu: Motory, motory a zase jen motory: dvoutakty, čtyřtakty, řadové, vidlicové, boxery, wankely… (2. díl)

kategorie zařazení tématu:
David V
počet příspěvků2054
datum registrace16.05.2007
Pátek 24.04.2015 09:39, Kde je Ruda?
Článek obsahuje spoustu zajímavých informací, ale mixuje v začátku několik věcí a jednu zcela opomíjí. Kdo čte čte článek o motorech poprvé, tak nepochopí, jak jsou vlatně motory členěné.

Z hlediska principu činnosti mají dominantní postavení v současné době 2 typy pracovního cyklu:
1.) Ottův oběh s isochorickým přívodem tepla (při konstantním objemu) je charakteristický pro motory spalující benzín (zážehový)
2.) Dieselův oběh s isobarickým přívodem tepla (při konstantním tlaku) je charakteristický pro motory spalující naftu (vznětový)

Z hlediska základní konstrukce pak dělíme motory na:
1) Motory pístové
2) Motory rotační (tady je ten wankel, který pracuje většinou v Ottově cyklu)

A hlediska počtu pracovních zdvihů:
1) dvoutakty (jako pracovní prostor je využíván prostor pod pístem i nad pístem, z toho důvodu nelze oddělit mazání od procesů ve spalovacím prostoru a motor musí být tedy mazán ztrátově mazivem obsaženým v palivu) je pro ně charakteristické spojení 2 fází. Sání+komprese (píst jde nahoru; do prostoru pod píst se nasává čerstvá směs a nad pístem se směs stlačuje, následuje expanze+výfuk s výplachem (přepouštění směsi kanálem z prostoru pod pístem do prostoru nad pístem). Tato konstrukce je zajímavá i tím, že nepotřebuje ventily. Uzavírání a otvírání různých kanálů obstarává přímo píst.
2) čtyřtakty (pracovní prostor pouze nad pístem, jsou nutné ventily a jejich řízení, olejové mazání je oddělené (buď klasické s olejovou vanou nebo mazání se suchou skříní, které je odolné proti odlévání oleje v ostrých zatáčkách)

A na závěr máme dělení podle uspořádání:
1) řadové
2) vidlicové (15°, 60°, 90° atd.)
3) ploché (180°, do definic ohledně boxerů a tak nebudu zabředávat)
4) dvojvidlicové (W)
5) hvězdicové
6) dvojhvězdicové
atd.
no kdybych si vzpomněl, ještě něco doplním
reagovat
bitner
počet příspěvků216
datum registrace19.06.2012
Pátek 24.04.2015 21:15, Hvezdicove?
Pohybuju se v letectvi, takze muj dotaz miri na kombinaci hvezdicoveho motoru a auta. On nekdy neco takoveho vyrobil?
Vim, ze kdysi v F1 nekdo experimentoval s turbohridelovym motorem (tzn proudovy motor, jehoz volna turbina pohanela kola), ale o hvezdicich jsem nikdy neslysel ve spojeni s auty.
Obecne do spalovacich motoru patri jeste motory proudove, turbovrtulove, raketove, naporove a ruzne kombinace.
reagovat
David V
počet příspěvků2054
datum registrace16.05.2007
Neděle 26.04.2015 20:37, RE: Hvezdicove?
bitner napsal:
Pohybuju se v letectvi, takze muj dotaz miri na kombinaci hvezdicoveho motoru a auta. On nekdy neco takoveho vyrobil?Vim, ze kdysi v F1 nekdo experimentoval s turbohridelovym motorem (tzn proudovy motor, jehoz volna turbina pohanela kola), ale o hvezdicich jsem nikdy neslysel ve spojeni s auty.Obecne do spalovacich motoru patri jeste motory proudove, turbovrtulove, raketove, naporove a ruzne kombinace.


Plynovky jsem v autech nezmiňoval, protože pracují dle Humphreyova cyklu a po pravdě, to bych musel hledat na nedal bych to z hlavy.
reagovat




Copyright © EBM system k.s., 2005 – 2024, všechna práva vyhrazena.